Mijn Klacht:
Mijn 4 dagen oude iPhone 12 Pro viel uit de binnenzak van mijn jas, op de stoep voor mijn woning. Aangezien ik een buiten-deur-verzekering bij Interpolis heb, het voorval bij hen gemeld. Hierop werden er per mail diverse aanvullende gegevens opgevraagd, zoals de aankoopfactuur, toedracht, etc..
Na (bijna) alles aangeleverd en/of toegelicht te hebben, diende volgens Interpolis enkel nog het schadebedrag vastgesteld te worden. Voor de juiste expertise, contact gezocht met Apple Nederland. Zij verwezen mij hiervoor door naar een officiële Apple retailer. Waarna ik aldaar een afspraak gemaakt te hebben, het toestel bij hen kon laten schouwen/onderzoeken. Hier werd vastgesteld dat de schade aan de iPhone onherstelbaar was. Dit hebben zij vervolgens schriftelijk (per mail) aan mij bevestigd. Waarop deze mail is doorgestuurd naar Interpolis, zoals afgesproken met hen.
Doordat het toestel niet te repareren was, stond het schadebedrag gelijk aan de aanschafwaarde (1159,- Euro) van het toestel. Echter toen het schadebedrag bij Interpolis eenmaal bekend was, werd ik door hen gebeld. De telefoniste gaf aan dat de gemelde schade niet gedekt zou zijn binnen mijn buiten-de-deur verzekering, dit op basis van de kleine lettertjes. Er zou dan ook niets uitgekeerd worden door Interpolis…..
Aangezien ik het hier niet mee eens was (het schadebedrag was aanzienlijk en ik was toch gewoon buiten de woning verzekerd hiervoor?), werd ik doorgeschakeld naar de Rabobank, die aan mij destijds deze verzekering verkocht had. Echter begreep de telefoniste van de Rabobank mijn standpunt helemaal en gaf mij dan ook volkomen gelijk. Zij kon dan ook niet herleiden vanuit hun gegevens, waarom de schade niet gedekt zou zijn? Zij adviseerde mij dan ook een officiële klacht in te dienen bij Interpolis.
Enkele dagen nadat ik de officiële klacht had ingediend, werd ik wederom gebeld door Interpolis. Zij deden nu ineens een voorstel van 200,- Euro, als zijnde vergoeding voor de schade. Daar ging dan nog wel 100,- Euro eigen risico vanaf……
Echter door het alsnog toekennen van een vergoeding voor de schade inclusief de verrekening van een eigen risico, wordt de suggestie gewekt dat de schade dus wel zou toebehoren tot de buiten-de-deur verzekering. Daarnaast is de 100,- Euro eigen risico exact het bedrag wat wordt gehanteerd bij (gedekte) schadegevallen aan mobiele telefoons, behorende bij de buiten-de-deur verzekering. Maar als de benoemde schade dus wel gedekt zou zijn, dien ik toch aanspraak te maken op het volledige schadebedrag (minus het eigen risico van 100,- Euro) en niet enkel op 100,- Euro, als zijnde vergoeding voor de schade?
Kortom geen duidelijkheid, geen totale schadeloosstelling, geen nette manier van afhandelen en al helemaal niet zo glashelder als men doet voorkomen in hun reclames!
Gewenste Oplossing:
Volledige schadeloosstelling van de vastgestelde schade door de officiële Apple retailer aan mijn telefoon.
