Klacht: Inklaringskosten onjuist berekend

op 13 februari 2018 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Geachte PostNL,

Een enige tijd geleden heb ik jullie een brief gestuurd om in beroep te gaan betreft de incorrect berekende inklaringskosten.

De brief die mij toegezonden is, is naar mijn mening heel erg onduidelijk en verwarrend.Omdat er mij een heel verhaal word uitgelegd wat de kosten allemaal inhouden (zoals invoerrecht, BTW, accijns, etc.), wat ik allemaal al weet. Ik ben puur in beroep gegaan omdat ik het niet eens bent met de berekende inklaringskosten omdat die simpelweg niet klopt.

Er word aangegeven dat het artikel die ik gekocht hebt $200, wat onjuist is. Het artikel heeft mij $170 gekost. Er word aangegeven dat de verzending $54,75 was, wat nogmaals incorrect is. Ik heb $49,50 betaald voor de verzending. In totaal dus $219,50. Dit heb ik ook netjes aangetoond met de transactie bewijzen van eBay en Paypal.

Waaraan ik mij me ook mateloos aan stoor is het feit dat er word geclaimd dat dit niet particulier verkocht is? Hoe komen jullie daarbij? Alleen omdat het via eBay gegaan is betekent het niet dat het automatisch geen particuliere transactie geweest is. Die persoon is gewoon een kennis/vriend van mij. Hij zit niet in het eBay partner ship programma, waarbij alle inklaringskosten etc van tevoren al berekend word. Dit betreft dus WEL een particuliere transactie!

Wat ik dus écht bizar vind is, dat ik voor een (simpele) reden in beroep gaat, omdat de berekende inklaringskosten (€53.90) feitelijk niet klopt. Jullie hebben feitelijk met andere te hoge bedragen ($200 voor het artikel en $54,75 voor de verzendkosten) de inklaringskosten zitten berekenen, waarbij ik dus netjes de bewijzen opstuur wat iets anders aangeeft ($170 voor het artikel en $49,50 voor verzending). En dan word er heel erg bizar in één regel aangegeven dat de berekende kosten toch wel kloppen, en dat jullie er vanuit gaan dat jullie de aangifte niet hoeven te corrigeren?! En wanneer ik met jullie meerdere malen hierover contact opneem, dat er mij verteld word dat de zaak afgedaan is en dat er niks meer betekend voor mij kan worden?!

Waar zijn jullie mee bezig? Ik maak gebruik van mijn rechten door in beroep te gaan omdat de berekende kosten zwart op wit gewoon niet kloppen. Ik stuur jullie alle bewijzen mee, en vervolgens word alles gewoon genegeerd en mij verteld dat ik er niks meer voor mij betekend kan worden?

Ik ben pas tevreden wanneer PostNL mijn klacht serieus neemt. Ik wil graag dat mij het verschil van inklaringskosten netjes terugbetaald word.

3 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

3 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Heeft op 13 februari 2018 om 14:08 geantwoord

Geachte heer Khan,

Hartelijk dank voor uw bericht op deze website. Ik vind het erg spijtig om te vernemen dat de behandeling van uw bezwaarschrift tegen foutief berekende inklaringskosten zo moeizaam verloopt. Mijn excuses hiervoor. Graag reageer ik op uw bericht.

Aan de hand van de door u meegestuurde gegevens heb ik de melding gecontroleerd. Volgens mijn informatie is uw bezwaarschrift inmiddels als gegrond verklaard. Als het verzoek gegrond is verklaard door de douane, ontvangt u normaal gesproken een afschrift van de beschikking en het verzoek de bankgegevens te overhandigen zodat de teveel betaalde btw en/of invoerrechten teruggestort kunnen worden. Omdat ik verder geen invloed heb op het verloop en de behandeling van dit proces verzoek ik u de verdere afhandeling af te wachten.

Ik ga er vanuit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft over PostNL dan kunt u ook altijd terecht bij onze Klantenservice; https://www.postnl.nl/klantenservice/

Heeft op 24 mei 2018 om 18:14 geantwoord

Is na 3 maanden en 2 weken nog steeds niet opgelost, alhoewel PostNL heel snel zaken afsluit en zich voordoet dat de klacht al per direct opgelost is.

Alle klachten die gemeld zijn door SerArtoriaZ