Klacht: Ik betaal meer dan afgesproken in mijn leveringsovereenkomst

op 15 maart 2017 over Oxxio in de categorie Energieleveranciers

In de levering-overeenkomst van Oxxio getekend in November 2016 staan de tarieven die we afspraken voor levering in 2017: Normaaltarief: €0,17803 Daltarief: €0,16588 gas €0,58647. Als ik inlog op de site zie ik dat ze duurdere tarieven hanteren: €0,18093, €0,16878 en 0,59296 respectievelijk. Ik vraag om een nieuwe correcte leveringsovereenkomst, maar Oxxio zegt dat ik de oude moet hanteren met de foutieve tarieven en dat ze op de web-site me zullen laten zien wat ik zal betalen.

Ik wil een correcte leveringsovereenkomst ontvangen, zodat ik zelf kan zien welk component aangepast is (zonder melding aan mij)!

1 week geleden - Ik heb een email gestuurd naar Oxxio over deze klacht.

1 week geleden - Deze klacht is zojuist door Oxxio in behandeling genomen

Bericht van Oxxio

1 week geleden - Beste heer Kimmel, Was je op de hoogte dat de leveringstarieven worden vastgelegd? De overage kosten zoals energiebelasting en ODE namelijk niet. Hierdoor kunnen de tarieven na 1 januari 2017 hoger uitvallen. Met vriendelijkeb groet, Esther Oxxio Webcare

Reactie van de melder van de klacht JWPK

1 week geleden - Hai Esther, nee, de offerte liet kale tarieven zien, die nu toch niet zo kaal blijken maar dus samengesteld schijnen te zijn uit oa belastingen. Onhandig is dan dat we belasting over belasting gaan betalen omdat jullie onder de streep nogmaals 21% btw bijtellen over de hele som. Het is voor de consument nagenoeg onmogelijk om appels met appels te vergelijken (verschillende offertes te vergelijken van concollega energieleveranciers) omdat ik zonder overdrijven een formule (ook bij jullie) moet toepassen waarin de variabelen "kale KWH PIEK en DAL tarieven (die niet kaal maar componenten bevatten), en dan Leveringskosten kwh vast, leveringskosten variabel dal, leveringskosten variabel piek, Admin kosten, Overheidsheffingen KWH, mindering belasting, en Netwerkkosten KWH, transport toeslag, capaciteitstarief, meterhuur, aansluitkosten en netwerk beheer kosten" minstens voor moeten komen. En als kaal dan ineens compounded blijkt, die jullie onaangekondigd en eenzijdig gaan hanteren terwijl ik denk dat mijn 1-maand oude overeenkomst vast gewoon geldig is en klopt, dan breekt mijn klomp. Ik snap dat jullie je aan de wet houden. Ik snap dat jullie de juiste clausules aanwenden en daar nu naar verwijzen. Maar ik snap ook dat jullie in de dienstensector werken en dit vind ik zeer slechte service.

Bericht van Oxxio

3 dagen geleden - Beste heer Kimmel, Bedankt voor je uitgebreide toelichting! Het is natuurlijk belangrijk dat we zoveel mogelijk van transparante en eerlijke informatie voorzien. Mocht je toch niet helemaal een prettig gevoel hierbij hebben, adviseer ik je gratis met ons te bellen via 0800 1401. Met vriendelijke groet, Esther Oxxio Webcare

Reactie van de melder van de klacht JWPK

13 uur geleden - Voor de duidelijkheid en iedereen die meeleest; als je een leveringsovereenkomst aangaat met vaste KALE tarieven dan is het belangrijk om te weten dan kaal eigenlijk deze formule voor (piek)elektriciteit is: (groothandel piektarief + energiebelasting + opslag duurzame energie (ODE)) X 1.21 BTW. En dat “vast” tarief betekend dat 3 van de vier van deze componenten op enige tijd, onaangekondigd, plots en unilateraal (naar boven) kunnen fluctueren nog voor je contract begint, en dat alléén je groothandel tarief (1 component) voor de periode vast staat. Je tekent voor een kaal vast tarief en je krijgt een compound tarief met alle kans op flex. Omdat dit wettelijk zo geregeld is (ook het berekenen van BTW op BTW zelf!) vind Oxxio het niet raar om op dag 0 een contract aan te gaan maar van dag 1 te leveren op gewijzigde tarieven, onaangekondigd. Ik begrijp ook dat het een trend en (service!)industrie-standaard is om dit met clausules te rechtvaardigingen. Mijns inziens is het wenselijk om, als we dan toch alles al via het wetboek doen, het formeel krijgen van alle terminologie zoals “kaal tarief” alsmede de samenstelling van éénduidige formules te formaliseren die door alle leveranciers als template toegepast dienen te worden. Klanten moeten appels met appels kunnen vergelijken en de zaak zelf na kunnen rekenen. En als we dan toch bezig zijn, misschien is het handig om dan om maar éénmalig BTW berekenen? De klant is koning. Dit is dus niet Oxxio specifiek, maar misschien mag het bij jullie in de ideeënbus Esther?

Alle klachten die gemeld zijn door JWPK