Klacht: Hypotheek: RenteOpslag / Risico opslag Nationale Nederlanden wordt niet verlaagd bij Annuïteiten Hypotheek

op 13 maart 2016 over Nationale Nederlanden in de categorie Verzekering

Wij hebben onze annuïteiten hypotheek al 3,5 jaar bij Nationale Nederlanden.

Op dit moment is de verhouding Marktwaarde tegenover openstaande hypotheek bedrag 86%. Bij het aangaan van de hypotheek was de verhouding >90% waardoor er een extra rente(risico) opslag werd berekend.

Nu heb ik hier een brief over geschreven, maar als ik op de site van de consumentenbond kijk heb ik het antwoord al. Nationale Nederlanden wijzigt de renteopslag niet tijdens de rentevaste periode.

Dan kijk je verder en zie dat andere banken de renteopslag automatisch wijzigen en dat je bij sommige banken zelf aan de bel moet trekken.

U kunt zich wel voorstellen dat ik mij belazerd voel!

Om de renteopslag niet te wijzigen tijdens de rentevaste looptijd is zeer klantonvriendelijk en je reinste uitbuiting, vooral omdat het risico voor de bank maandelijks wordt verlaagd omdat er afgelost wordt!

De renteopslag aanpassen naar een marktwaarde / hypotheek schuld verhouding van <90% en het bedrag wat ik al een poos teveel betaal vergoeden.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar Nationale Nederlanden over deze klacht.

9 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Nationale Nederlanden in behandeling genomen

Bericht van Nationale Nederlanden

9 maanden geleden - Beste PV, Door technische oorzaken konden wij niet eerder reageren op jouw bericht. Is je klacht inmiddels via een andere weg opgelost? Groet, Eva, Webcare Nationale-Nederlanden

Reactie van de melder van de klacht PV

9 maanden geleden - Mijn klacht is niet opgelost.

Bericht van Nationale Nederlanden

9 maanden geleden - Hallo PV, Bedankt voor je reactie. Ik zag net dat je ook een klacht hebt ingediend via Klachtenkompas.nl en dat we je daar wel een antwoord hebben kunnen geven: "Bij het afsluiten van de hypotheek hebben wij een renteaanbod gedaan. De hoogte van deze rente is van diverse factoren afhankelijk, waaronder de verhouding tussen de marktwaarde van de woning en de hoofdsom van de hypotheek. Als de hoofdsom van de hypotheek meer bedraagt dan 90% van de marktwaarde van de woning, is de hypotheekrente hoger. Gedurende de gekozen rentevaste periode kan de verhouding tussen de marktwaarde van de woning en de (resterende) hoofdsom van de hypotheek wijzigen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door extra aflossingen of door het stijgen/dalen van de waarde van de woning. Als dat het geval is, dan heeft dit geen gevolgen voor het afgesproken rentepercentage. Dit percentage geldt gedurende de gehele rentevaste periode. Ik begrijp dat je graag wil dat wij de hypotheekrente tussentijds aanpassen, omdat de resterende hoofdsom van de hypotheek nu lager is dan 90% van de marktwaarde van de woning. Dit is op dit moment niet mogelijk. Alleen aan het einde van een rentevaste periode of bij een tussentijdse renteherziening met wordt het tarief opnieuw vastgesteld. Bij een tussentijdse renteherziening is wel sprake van een boeterente. De afgelopen tijd hebben wij vaker vragen gekregen over dit onderwerp. Gezien dit signaal buigen we ons hier momenteel over. Op dit moment kunnen wij nog niet vertellen of dit wel of niet leidt tot een aanpassing van ons beleid op dit punt. Ik begrijp dat ik hiermee op dit moment niet voldoe aan je wens. Toch hoop ik je wat meer duidelijkheid te hebben gegeven over hoe wij hiermee omgaan." Ik kan je op dit moment helaas nog geen ander antwoord geven. In de toekomst zal dit mogelijk veranderen. Sorry dat ik je niet verder kan helpen hiermee. Groet, Eva, Webcare Nationale-Nederlanden

Reactie van de melder van de klacht PV

9 maanden geleden - Ik begrijp dat NN misbruik heeft gemaakt van de situatie. De overheid dwingt de consument een annuitaire/lineaire hypotheek af te sluiten, mits je hypotheekrente aftrek wilt genieten. Nu verwacht je dat de overheid de banken oplegt de renteopslag te verlagen in de rentevaste periode als de waarde-hypotheek verhouding wijzigt. Je betaald immers je hypotheek af waardoor het risico vd bank lager wordt. Dat banken, waaronder NN, dit niet doen vind ik op z'n zachtst gezegd niet netjes. Mij is helaas niet verteld dat de renteopslag wel/niet zou wijzigen tijdens mijn rentevaste periode. De consumentenbond heeft ook z'n bedenkingen over dit onderwerp: https://www.consumentenbond.nl/hypotheek/rente-opslag-hypotheek De conumentenbond vindt dat jullie ERNSTIG terkortschieten m.b.t. dit onderwerp. Het zou NN sieren als het beleid op korte termijn met terugwerkende kracht wordt aangepast.

Alle klachten die gemeld zijn door PV