Klacht: Hoist Finance neemt ongevraagde een lening over en plaatst onterecht BKR-codering

op 24 november 2017 over Hoist Finance in de categorie Vermogensbeheer

We hadden via een andere bemiddelaar/geldverstrekker een lening (NVF, nationale voorschotbank) (we spreken hier in het jaar 2009, aflossing 2013)
Destijds te kampen gehad met ontslag (baas failliet) hierdoor zagen we het niet meer zitten en zijn vrijwillig bij het GKB gekomen (budgetbeheer, geen schuldsanering)

Nu blijkt (bijna 5 jaar later) dat er naast de GKB een andere BKR-codering bij staat, van Hoist Finance, terwijl we daar nog nooit ook maar 1 cent van geleend/ontvangen hebben, volgens de bank waar we de lening destijds opgenomen hadden is de lening doorverkocht naar Hoist Finance, vreemd want hier hebben we nog nooit iets van gehoord, ook nergens voor getekend, de lening is dus zonder ons weten om eigendom geworden van Hoist Finance.

Na een telefonisch gesprek (met een erg onaardige man) hebben we te horen gekregen dat zij de lening overgenomen hebben en dat zij de BKR-codering aangegeven hebben, echter hebben ze de lening overgenomen ten tijde dat wij al bij het GKB zaten.

Nu willen ze met geen mogelijkheid de bkr-codering verwijderen omdat ze vinden dat ze recht daarop hebben.

Ze zijn niet voor rede vatbaar, elk woord wat ik zeg was volgens de man een leugen, en ik zou volgens hem niets kunnen bewijzen want hij riep al half in mijn zien ”ik zie daar niets van in ons systeem dus wij hebben gelijk ‘”‘

De reden dat wij vragen om de bkr-codering 4 maand vervroegd te verwijderen is omdat we nu in een huurhuis zitten vol met schimmel waar de woningbouw niets aan doet (terwijl onze jongste dochter een longaandoening heeft) en we voor een lager maandbedrag een huis gevonden hebben, alleen valt de bank over deze bkr-codering.
Nu gelden er nog andere hypotheekregels dan in 2018, en ook is er dan grote kans dat het huis dan niet meer te koop is.
Echter is er totaal geen begrip voor onze situatie!

Kan het zomaar dat een lening ongevraagd overgedragen/verkocht word van de ene naar de andere geldverstrekker zonder ons medeweten of goedkeuring, en dat we daar na bijna 5 jaar pas achter komen en ze nu aangeven dat zij vol in hun recht staan?
Of kunnen ze bij elke willekeurige persoon zomaar een BKR-registratie indienen

Als de BKR-codering verdwenen is, of in het minste geval zwart op wit wanneer de codering volgens hen eraf gaat.

Reactie van de melder van de klacht jean139

1 maand geleden - Na veel extra onderzoek hebben we de volgende informatie gevonden, Hoist is een regelrechte oplichter, ze kopen leningen op van incassobedrijven en andere geldverstrekkers waarvan de lening bijna afbetaald is, vervolgens koopt Hoist Finance voor een schamel bedrag (minder dan 10% van de oorspronkelijke hoogte van de lening) de lening over en wil deze volledige terug innen van de klant. Hierbij geven ze direct een negatieve BKR-codering op moment dat ze de lening kopen zodat je zowieso de eerste 5 jaar niets meer kunt, en zullen zij proberen om het algehele bedrag van de oorspronkelijke waarde van de lening bij je terug te vorderen dmv incasso etc. Verdere reacties geven ze zelf niet, blijkt dat ze niet eens een dossier hebben van ons waar papieren van ons zijn of onze gegevens in staan, ook hebben ze nog nooit laten weten per mail/post/telefoon etc dat zij de lening overgekocht hebben.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Hoist Finance in behandeling genomen

Alle klachten die gemeld zijn door jean139