Klacht: Het op kosten jagen van de ‘eenmalige’ treinreiziger

op 19 oktober 2011 over NS in de categorie Openbaar Vervoer

Ontmoedigingsbeleid voor het eenmalig reizen met de trein / bus / tram

De OV kaart bestaat al een tijdje. Dit weekend ga ik mij er ook aan wagen. Voor een eenmalige keer wil ik met de trein naar Amsterdam CS rijden. Ik koop een kaart 7,50 Ik parkeer er geld op 15,00 Voor een treinkaartje van Nieuw Vennep naar Amsterdam centraal zou dat toch wel voldoende moeten zijn. Aangekomen op Nieuw Vennep, mijn kaart werkt niet. De kaart is niet geactiveerd. Dat mijn kaart geactiveerd moest worden had niemand mij verteld. Ik ga toch zitten, op goed geluk. Op Schiphol denk ik het te gaan regelen. Daar staat het aan de balie rijen dik met toeristen al dan niet van Nederlandse komaf. Bij de automaten van de NS het zelfde verhaal. Ik ga in de rij staan. Ik treft 4 medereizigers voor mij. Ze komen er niet uit. Ze weten niet welke keuze ze moeten maken, hebben ze nu een trein met toeslag of niet?? Bij het betalen kiezen de toeristen meestal als betaalwijze Creditcard. Helaas heeft niet ieder land al een pincode gekoppeld aan de creditcard. Met het gevolg dat ze er niet mee kunnen betalen en vaak dus niet kunnen betalen en ze weer op nieuw moeten beginnen. Na ca 20 minuten (3 treinen richting Amsterdam inmiddels laten passeren) ben ik aan de beurt. Het activeren van de OV kaart is zo gepiept. Ik ga naar de treinen. Wil in checken. Helaas, niet voldoende geld???? Voor een Kaartje van € 4,70, moet er minimaal 20 euro op de kaart staan??? Ik toch maar weer naar de computerpalen van de NS, Weer in de rij. Ik zie weer de buitenlandse gasten soebatten om een treinkaartje uit zo’n apparaat te toveren, iets wat 9 van de 10 x mislukt. Ik koop een gewoon kaartje, doe voor de zekerheid met de toeslag van € 0.70. Inmiddels heb ik € 27.20 uitgegeven voor een ritje Schiphol – Amstdam Centraal. Een ritje van 15 minuten. De OV kaart zal ik nog maar even bewaren. De kaart is nog geldig tot 2017. Dan mag ik weer een nieuwe kaart kopen. Voor die 7,50 geld heb ik nog geen kilometer in de trein gezeten.

De introductie van de OV kaart is een ontmoedingsbeleid voor mensen die zo af en toe de trein willen pakken. Voor het geld wat ik nu kwijt was, kon ik ook de parkeermeters in Amsterdam volgooien. De overheid wenst dat er zo min mogelijk auto’s in Amsterdam rijden?? Met dit beleid worden het er alleen maar meer!!!!!!

Laat de NS of de samenwerkende bedenker van de OV-chipkaart maar met een suggestie komen?

Alle klachten die gemeld zijn door MAM