Klacht: Geen regeling splittnummer bij verhuisservice

op 29 juli 2016 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Op dit moment ben ik woonachtig in een woning met één voordeur (en dus één huisnummer op de deur), maar is de woning intern gesplitst voor de gemeente. Hierdoor woon ik officieel (voorbeeld…) op nummer 16-1. (16 1)

Echter, mijn post werd meerdere malen bezorgd op huisnummer 161. Om deze reden heb ik bij meerdere bedrijven aangegeven de post maar te adresseren aan nummer 16 ipv 16-1/16 1, zodat ik de post gewoon goed ontvang zonder problemen. Het enige hekelpuntje bleef officiele instanties, maar ruim 80% daarvan is intussen over op MijnOverheid, dus dat scheelde enorm.

Nu ga ik verhuizen, maar zit ik met het probleem dat er voor mij dus post binnenkomt met huisnummer “16”, en af en toe huisnummer “16 1 of 16-1”. Dit is exact dezelfde voordeur en brievenbus.

Ik wilde de verhuisservice van PostNL aanvragen, maar die willen niet met en zonder toevoeging behandelen; enkel apart van elkaar. En dan moet je dus dubbel betalen. Dat vind ik niet netjes, zeker omdat ik juist het nummer zonder toevoeging ook ben gaan gebruiken omdat mijn post een aantal keer door PostNL foutief is afgeleverd en ik dat niet zo prettig vond.

Na een vraag bij de klantenservice, blijkt dat ze hier absoluut op geen enkele manier aan willen meewerken. Niet met én zonder toevoeging zonder dubbel te betalen, nee: geeneens een korting.
Op de vraag of ze er een klacht van wilde maken en het doorsturen naar hun leidinggevende, werd dit geweigerd “omdat ik toch al weet dat het niets uitmaakt”. Er werd dus geweigerd mijn klacht in behandeling te nemen, en dat is allesbehalve chique; je wordt gewoon afgepoeierd omdat ze weten dat je bij “nee” eigenlijk toch niets kan doen, immers ben je van hen afhankelijk voor de postafhandeling.

Ik moet dus van PostNL dubbel betalen als ik de verhuisservice wil, waardoor het €85 kost in plaats van de €42 die je normaal kwijt zou zijn!
Ik word in mijn ogen onterecht “gestraft” door dubbel te moeten betalen ten opzichte van verhuizers zonder het nummering probleem.

Het zou PostNL sieren als zij uit coulance, zeker mede-gelet op het feit van de door hen verkeerd afgeleverde post waardoor de situatie is ontstaan, mij aanbieden om onder één verhuisservice (of onder twee, maar de tweede gratis; en dus slechts voor één service betalen) deze dienst aan te bieden. Ik wilde dit graag voor 6 maanden aanvragen, voor beide "huisnummers". Op het moment van schrijven kost dit €42,90 per huisnummer en krijg je een VerhuisKadoos per huisnummer.

Ik zou tevreden zijn als PostNL mij aanbiedt om voor beide verhuisservices (dus eentje met, en eentje zonder toevoeging) in totaal €42,90 te vragen, in plaats van €85,80; de tweede gratis dus. Het VerhuisKadoos eenmalig (dus niet twee keer, natuurlijk! Zo ben ik dan ook wel weer.) ontvangen zou uiteraard erg leuk zijn. :)

Een andere optie zou zijn om een korting van bijvoorbeeld 50% aan te bieden op het tweede pakket (€64,35 totaal), maar eigenlijk zou ik dat ook niet helemaal netjes vinden gezien de reden waardoor deze problematiek überhaupt is ontstaan...

Ik hoop dat PostNL haar mening herziet, de klacht wél in behandeling wilt nemen; en gelet op de situatie en hoe dit allemaal is gelopen toch een oplossing aanbieden.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Heeft op 29 juli 2016 om 13:55 geantwoord

Geachte heer Van Hoewijk,

Uit uw bericht begrijp ik dat u graag gebruik willen maken de verhuisservice van PostNL. Door een adreswijziging van de gemeente gaat dit niet naar wens. Hierover het volgende.

Ik begrijp goed dat u het gevoel heeft dat u wordt gestraft voor iets dat buiten u wil om is gebeurd. Het voorstel dat u doet, is ook begrijpelijk. Helaas valt dit niet binnen onze mogelijkheden zoals eerder telefonisch is besproken. Hierin kan ik u niet tegemoet komen. Excuses voor al het ervaren ongemak. Wellicht dat de gemeente nog wel iets voor je kan betekenen hierin.

Daarnaast begrijp ik dat u niet tevreden bent over de wijze waarop u telefonisch te woord bent gestaan. Vind u het prettig dat daar nog een melding wordt over uitgezet en intern wordt besproken?

Ik hoor graag nog van u. Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft over PostNL dan kunt u ook altijd terecht bij onze Klantenservice: http://www.postnl.nl/klantenservice

Heeft op 29 juli 2016 om 15:39 geantwoord

Beste PostNL,

Dank voor de reactie.

U stelt dat het niet naar wens gaat door een wijziging van de gemeente. Dat is incorrect. Het gaat niet naar wens, omdat PostNL herhaaldelijk mijn (vertrouwelijke) post fout aan het bezorgen was en ik dus geforceerd werd om nummer \"16\" te gebruiken in plaats van \"16 1\". Dit is dus niet de schuld van de gemeente zoals u stelt, maar de schuld van PostNL.

Ik zie dan ook niet in waarom de gemeente iets voor mij zou moeten kunnen betekenen, terwijl het de schuld is van PostNL. De splitsing van de woning was al zo geregeld bij de gemeente sinds ik er ben gaan wonen, dus die hebben tussentijds helemaal niets gewijzigd.

Officieel woon ik dus op 16 1, maar omdat PostNL daar steeds fouten bij maakte bij het bezorgen, werd ik geforceerd om \"16\" te gebruiken zodat de post wél in de goede brievenbus werd gegooid. Ik kan dus niet helemaal begrijpen, terwijl ik dat al uitgelegd heb, dat u alsnog stelt dat het de schuld van de gemeente is.

Als deze situatie werd veroorzaakt door de gemeente, dan had ik natuurlijk niet eens bij jullie een klacht ingediend. Dat lijkt me logisch, ik ben een behoorlijk redelijk persoon.

Daarom vind ik het ook zo jammer dat PostNL de schuld afschuift naar een instantie die er niets mee te maken heeft en jullie niets WILLEN aanbieden. Het is namelijk geen kwestie van \"het past niet binnen onze mogelijkheden\", het is een kwestie van \"wij willen hier niet aan tegemoet komen\". Immers kunnen jullie gewoon een korting geven, of mij de 2 pakketten laten betalen en er vervolgens 1 terugboeken naar mijn bankrekening. Mogelijkheden zat, maar dat *willen* jullie dus niet doen.

Het is erg jammer dat PostNL voor haar eigen fouten nog steeds geen passende oplossing wenst aan te bieden aan haar klanten, en probeert de schuld op te schuiven. Dat maakt mij helaas enkel nog ontevredener over PostNL.
Laat die interne klacht maar zitten, daar schiet ik toch niets mee op.

Het zou fijn zijn als jullie op basis van deze problemen alsnog inzien dat het jullie fout is, en de situatie zo beter begrijpen; en mij een oplossing aanbieden, maar ik vrees dat jullie helaas geen zin hebben om een trouwe klant coulance te bieden. Jammer, en een gemiste kans voor PostNL.

Alle klachten die gemeld zijn door LVH007