Klacht: Geen actie op zoekgeraakt pakket

JP79 op 07 september 2021 over DHL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Op weg naar mijn vakantiebestemming kwam ik erachter dat ik mijn portemonnee vergeten was. Mijn moeder is hiermee in de haast (want vrijdagmiddag) direct naar het DHL servicepunt op de Oudedijk Rotterdam gegaan. Heeft daar gevraagd of dit naar een postkantoor in de buurt van ons vakantie adres (Duitsland) verstuurd kon worden en aangegeven dat het waardevol is ivm het rijbewijs en of dit dan niet extra verzekerd diende te worden. Volgens het service punt was dit geen enkel probleem en was extra verzekeren niet nodig, want dat zat standaard bij een DHL zending. Zij hebben het in overleg ingepakt en voorzien van label.

Na 5 dagen was er geen voortgang in het pakket en bleek dat het helemaal niet direct naar het servicepunt in Duitsland gestuurd kon worden (dit had de medewerker daar uitgekozen). Geen probleem, het zou dan gewoon retour komen (naar mijn moeder), maar heen was inderdaad 3 (tot 5) dagen, terug kon wel 2 weken duren. Het pakket is nu al 3 weken niet meer gescand na terugkomst in het internationale sorteercentrum. Na contact/opgave vermissing bij DHL krijgen we vervolgens doodleuk te horen dat een rijbewijs niet opgestuurd mag worden en dat ze het daarom ook niet verder zullen uitzoeken. Het kan dus niet als vermist verklaard worden volgens DHL. Mocht het op miraculeuze wijze alsnog in beweging komen, wordt het wel geleverd.

Het feit dat een directe vraag bij een DHL servicepunt hierover en de verkeerd gegeven voorlichting (Over het versturen van een rijbewijs in het algemeen, dat dit sowieso verzekerd is en dat het onterecht naar een postkantoor gestuurd kan worden) door hun service punt speelt hierbij volgens DHL geen rol.

Daarmee was de klacht voor DHL afgehandeld, maar voor ons gaat het er niet in dat als je verkeerde informatie ontvangt in naam van het bedrijf, je mag verwachten dat dit correct is en hier toch een zekere waarde aan moet kunnen hechten.

Het opsporen van het pakket in het internationale postcentrum zou ik erg waarderen, maar omdat ik na 3 weken geen voortgang in combinatie met de houding van de klantenservice de hoop al opgegeven heb, zou ik op zijn minst de (reeds in gang gezette) vervanging van pasjes en portemonnee verwachten (bij elkaar zo'n 85 Euro).

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar DHL over deze klacht.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door DHL in behandeling genomen

Bericht van

1 jaar geleden - Goedemiddag, Dank voor uw bericht. Helaas moet ik me aansluiten bij de woorden en besluiten van mijn collega's. Ik begrijp dat de situatie uiterst vervelend is, zeker als er sprake was van foutieve informatie bij het Service point. Onze richtlijnen zijn duidelijk naar hen gecommuniceerd en ook de verboden goederen zijn eenvoudig te vinden via onze website. Omdat de zending niet verzekerd is verzonden kunnen wij helaas dan ook geen vergoeding bieden. Mijn excuses voor het ongemak van de gehele situatie. Met vriendelijke groet, Amber DHL Parcel Webcare

Reactie van de melder van de klacht JP79

1 jaar geleden - Ik vind dit nog steeds vrij bijzonder, er is gevraagd naar verzekering en deze is door het service punt actief afgeraden omdat het standaard voldoende informatie is en we ons geen zorgen hierover moesten maken. Het was geen zuinigheid oid om dat niet te doen, het kwam direct voort uit deze foutieve informatie. Maar goed, ik begrijp uit deze mail dat jullie de fout bij het service punt leggen en zal eens uit gaan zoeken hoe het daarmee zit.

DHL

Heeft op 07 september 2021 om 13:13 geantwoord

Goedemiddag,

Bedankt voor uw bericht. Zendingen zijn alleen extra te verzekeren binnen de BeNeLux.

U blijft zelf - als verzender - verantwoordelijk voor de zending en de inhoud. Nogmaals excuses voor het ongemak en de vervelende situatie. Mocht u verder nog vragen of opmerkingen hebben, neemt u gerust contact op met onze Klantenservice via: https://www.dhlparcel.nl/nl/consument/support.

Ik hoop u voldoende geïnformeerd te hebben.

Mick
E-Care DHL Parcel