Klacht: Gebogen iPhone reparatie KLACHT

op 23 juni 2016 over Phone House in de categorie Telecomwinkels

Ik heb vandaag een afwijzing gekregen op de reparatie (bij Dynafix) van mijn iPhone 6 welke ik aangekocht heb in januari 2015.

Ik ben hier nogal van geschrokken. Volgens Dynafix zou het mijn schuld zijn dat de telefoon gebogen is. Dit betreur ik ten zeerste aangezien ik altijd zeer netjes met mijn spulletjes om ga. Ik ben hier pas achtergekomen nadat de telefoon voor reparatie was ingestuurd. Voorafgaand heb ik eerst geprobeerd nieuwe simkaarten te gebruiken, dit werkte tijdelijk en stopte er redelijk snel weer mee. Totaal heb ik 3 nieuwe simkaarten ontvangen van Telfort. Helaas mocht dit niet baten.

In de winkel werd mij tevens verteld dat het hoogstwaarschijnlijk gemaakt zal worden omdat er geen fysieke schade zichtbaar is, wat voor het niet getrainde oog ook zeker zo is.

In de wet is voor consumenten dwingend bepaald dat een afgeleverde zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden. Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat ik mag verwachten dat een iPhone de eigenschappen bezit die nodig zijn voor normaal gebruik. Het is algemeen bekend dat een smartphone in de broekzak wordt gedragen; dit valt onder normaal gebruik. Ik mag dus verwachten dat mijn iPhone niet gebogen uit mijn broekzak tevoorschijn komt wat tevens niet mogelijk is aangezien ik deze nooit in mijn broekzak draag, maar los in goede stevige cover (geen kras op mijn iPhone te zien en geen val of stoot schade).

Deze conclusie wordt verder ondersteund door een aantal omstandigheden. De iPhone 6 is te koop voor een vanafprijs van maarliefst 639,- euro en worden Apple producten aangeprezen als hoogwaardig. Van een topsegment smartphone verwacht ik terecht een topsegment kwaliteit.

Ik heb te maken met een iPhone die door normaal gebruik is gebogen en nu dien ik mij te wenden aan de verkoper, in dit geval jullie, de Phone House.

Het aan de verkoper om dit gebrek te verhelpen. In eerste instantie zou ik recht hebben op kosteloos herstel of kosteloze vervanging van de gebogen iPhone. In het andere geval heb ik het recht om de koop te ontbinden (lees: geld terug/abonnement opzeggen).

Omdat de verkoper – en dus niet de fabrikant – volgens de wet de verantwoordelijke partij is voor een goed werkende iPhone, moet de fabrieksgarantie beschouwd worden als een ‘bonus’. In beide soorten voorwaarden moet vermeld worden dat (eventueel beperkende) garantievoorwaarden niet afdoen aan mijn rechten op grond van de wet. Als een iPhone niet onder de garantie valt, dan kan ik dus nog steeds de verkoper aanspreken op zijn wettelijke verplichtingen.

Graag wil ik de Phone House de kans geven de gebogen iPhone te herstellen of te vervangen zonder kosten a 409,-.

Graag hoor ik van u.

Als mijn telefoon kosteloos gemaakt is en ik hier weer normaal gebruik van kan maken.

9 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Phone House

9 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Phone House nog niet in behandeling is genomen.

8 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Phone House in behandeling genomen

Bericht van Phone House

8 maanden geleden - Geachte mevrouw Paternostre, Hierbij deel ik u mede dat wij u mail in behandeling hebben genomen. U geeft in uw mail aan dat u zich niet kunt vinden in de bevindingen die zijn vastgesteld door het reparatie centrum waar u uw toestel naar heeft laten opsturen. U geeft in uw mail aan dat u te maken heeft met een iPhone die door normaal gebruik in de broekzak gebogen is en u mag verwachten van een toestel uit het topsegment dat dit niet gebeurt. Naar aanleiding van uw bevindingen en ingewonnen informatie verzoekt u ons om het toestel te vervangen, danwel het toestel kosteloos te herstellen. Helaas zal ik u moeten mededelen dat wij dit niet voor u kunnen doen om de volgende reden. De constatering van het reparatiecentrum is namelijk dat u toestel onder zodanig druk heeft gestaan, waardoor het toestel is verbogen. Dit valt kort gezegd onder gebruiksschade en om die reden valt dit dan ook niet onder de fabrieksgarantie van het toestel. Hiervoor kunnen wij als verkoper van uw toestel niet aansprakelijk worden gehouden en dient u dus zelf voor deze kosten op te draaien. Mocht u het niet eens zijn met onze bevindingen dan wil ik adviseren om met uw toestel naar een Apple store te gaan voor een second opnion. Zij zullen uw toestel dan nader inspecteren en in het meest gunstige geval voor u tot een andere conclusie komen, wat ik ten zeerste betwijfel. Mocht dit wel het geval zijn dan zien wij hier graag een rapport van en zullen wij uw klacht opnieuw beoordelen. Uit coulancce willen wij u aanbieden om de verzendkosten aan u te vergoeden. Graag verneem ik uw reactie. Met vriendelijke groet, Jouri

Reactie van de melder van de klacht geen984

8 maanden geleden - Jullie bieden geen oplossing. Er is geen onderzoek geweest naar de reden waarom de telefoon geen netwerk meer vond. Het gaat me er niet om dat mijn telefoon zeer lichtelijk is verbogen, maar dat het netwerk niet werkt. Hier is geen woord over gerept en dus ook zeker niet onderzocht. Er is simpelweg geconstateerd dat hij verbogen is. Lijkt mij een makkelijke manier om onder een onderzoek uit te komen. Hiervoor heb ik 36,- betaald, voor niks. Daarbij een telefoon moeten huren a 40,- voor de tijd dat ik mijn telefoon kwijt ben geweest. Dit bedrag wil ik teruggestort krijgen. Ik wil niks meer met Phone House of Dynafix te maken hebben hierna. Jullie lichten de boel op, hebben geen normale klantenservice en verwachten dat klanten maar tevreden zijn. Belachelijk.

Alle klachten die gemeld zijn door geen984