Klacht: Foutief berekende kosten niet terug

op 23 mei 2016 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Ik heb vanuit buiten de EU een pakket ontvangen met een douanewaarde van €40. Dit ging om een gift. Volgens de websites van de douane en PostNL zitten er onder de €45 geen extra kosten verbonden. Echter moest ik bij ontvangen van het pakketje ruim €20 bijbetalen. Dit heb ik gedaan ivm urgentie. Na contact met PostNL gaven ze toe dat deze extra kosten niet juist waren, maar vertelden ze dat ik geen bezwaar kan maken tegen de (onterrecht) verrekende afhandelingskosten en dus niet het gehele bedrag terug kan krijgen. Ik vind dat PostNL misbruik maakt van hun positie door het recht van bezwaar weg te nemen, zelfs wanneer de fout aan hun kant zit.

Graag zou ik het hele bedrag terug willen krijgen.

7 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

7 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Heeft op 23 mei 2016 om 10:36 geantwoord

Geachte heer Kuiper,
Hartelijk dank voor uw bericht. Ik begrijp hieruit dat u het niet eens bent met de inklaringskosten die u moet betalen na het onterecht berekenen van de invoerkosten. Ik snap dat dit vervelend is en wil u hier graag over informeren.
Waarschijnlijk stond op de formulieren van het pakket niet juist aangegeven wat de waarde was van de inhoud. Daardoor moest de afdeling inklaring de administratieve taken uitvoeren om dit te controleren. Helaas kunnen deze kosten niet terug gevorderd worden omdat de taken inmiddels zijn uitgevoerd. Het is alleen mogelijk om de BTW en de douanerechten terug te vorderen mochten deze niet juist zijn berekend. Mocht u willen weten waar deze inklaringskosten uit bestaan, kunt u de volgende link raadplegen: http://www.postnl.nl/ontvangen/pakket-ontvangen/pakket-uit-het-buitenland/bijkomende-kosten-bij-het-importeren-van-goederen-uit-het-buitenland/?searchResult=position1
Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd. Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft over PostNL dan kunt u ook altijd terecht bij onze Klantenservice: http://www.postnl.nl/klantenservice

Heeft op 24 mei 2016 om 11:30 geantwoord

\"Waarschijnlijk stond op de formulieren van het pakket niet juist aangegeven wat de waarde was van de inhoud. Daardoor moest de afdeling inklaring de administratieve taken uitvoeren om dit te controleren.\" Dit is dus de kern van mijn klacht. De waarde stond wél juist aangegeven op het pakketje (hier kan ik een foto van opsturen), en dit heb ik vervolgens ook nog schriftelijk bevestigd. PostNL heeft dus ten onrechte de taken uitgevoerd en dus ten onrechte de kosten op mij verhaald. Wettelijk gezien betekend het maken van kosten ook niet meteen dat je recht hebt om de kosten te verhalen. Het feit dat PostNL fouten kan maken (of dit in theorie ook bewust kan doen) zonder dat de klant kosten kan terugvorderen is zacht gezegd niet correct. Dat jullie beleid/systeem dit niet toelaat is geen geldige reden om mij het onrechtmatig verkregen bedrag niet terug te geven.

Alle klachten die gemeld zijn door bkuiper