Klacht: Excursie Formentera pakt heel anders uit dan Sunwebboekje belooft

op 07 juni 2017 over SunWeb in de categorie Online Reisbureaus

Eind April hebben wij met ons gezin vanuit Ibiza een uitstapje gemaakt naar Formentera. Op grond van de informatie uit het Sunweb boekje hadden we gekozen voor “Formentara met de bus”, zoals beschreven in het boekje op pagina 17 en 19.

In deze beschrijving staat onder meer letterlijk: “Tijdens deze toch zie je het hele eiland en worden er door de gids vele leuke weetjes over het eiland verteld”.

De werkelijkheid was echter dat we slechts twee plaatsen in het Noorden aandeden, vlak bij de haven: Platja de des Illetes en es Pujols. De spaanstalige chauffeur heeft geen woord gezegd. We hebben dus bij lange na niet het hele eiland gezien en we hebben totaal geen informatie gekregen. Nogal in tegenspraak met wat in het boekje staat dus.

Met ons gezin waren we 130 euro kwijt voor die dag, feitelijk dus enkel en alleen om bij twee oninteressante plaatsen gedropt te worden.

We hebben dit ter plekke gemeld bij de reisleiding maar die zei niks voor ons te kunnen doen.

Na thuiskomst hebben we een klacht ingediend bij Sunweb, maar daar beweren ze dat de reisleiding bij boeking van de excursie verteld zou hebben dat de ‘excursie’ zonder gids zou plaatsvinden. Het enige dat er echter verteld is (als antwoord op een vraag van mij), is dat er geen begeleiding vanuit Sunweb zou zijn.

Dit uitstapje hadden we nooit gemaakt als in het boekje het eerlijke verhaal over de excursie gestaan had.

Feitelijk hebben we dubbel schade geleden:

- we zijn 130 euro kwijt
- we zijn een vakantiedag kwijt geraakt die we ook veel leuker hadden kunnen besteden.

Het lijkt me redelijk dat Sunweb in elk geval het eerste deel vergoedt en de 130 euro terugstort. Ik heb er overigens weinig vertrouwen in dat dat gaat gebeuren aangezien ik hierover al contact gehad hem met Sunweb en men niet bereid was tot enige concessie.

Hopelijk kan ik op deze manier echter zoveel mogelijk mensen bereiken om ze te waarschuwen voor de praktijken van Sunweb.

3 weken geleden - Ik heb een email gestuurd naar SunWeb over deze klacht.

Bericht van SunWeb

3 weken geleden - Beste meneer Oudenhoven, Bedankt voor uw bericht. Wat vervelend om te lezen dat de excursie niet helemaal naar verwachting is verlopen. Ik heb uw bericht doorgestuurd naar mijn collega's van de afdeling Customer Support. Binnen 2 weken ontvangt u een ontvangstbevestiging of een inhoudelijke reactie. Met vriendelijke groet, Team webcare Sunweb

Bericht van SunWeb

2 weken geleden - Beste meneer Oudenhoven, Vervelend om te lezen dat u het niet eens bent met onze reactie. Ik adviseer u om contact op te nemen met mijn collega's van de afdeling Customer Support omdat zij uw klacht behandeld hebben. Met vriendelijke groet, Team webcare Sunweb

1 week geleden - We hebben bericht ontvangen dat SunWeb een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

SunWeb

Heeft op 19 juni 2017 om 16:16 geantwoord

Beste meneer Oudenhoven,

Via deze weg voorzie ik u van mijn reactie op uw bericht op klacht.nl.

Naar aanleiding van uw bericht dat op 6-5-2017 bij ons binnen is gekomen, heeft u op 23-5-2017 telefonisch contact gehad met mijn collega.
Hij heeft u het volgende toegelicht. Dee excursie naar Formentera zoals beschreven in het boekje, is iets anders dan enkel losse tickets naar Formentera. U heeft ervoor gekozen het laatste te boeken, echter niet de excursie met de bus en begeleiding.

De excursie inclusief de bus en begeleiding, wordt pas aangeboden vanaf eind mei. Hiervan zijn onze reisleiders goed op de hoogte. Om die reden wordt ook tijdens de inspiratiemomenten duidelijk toegelicht, dat er voor Formentera tot en met eind mei enkel ferry tickets verkocht kunnen worden.

U heeft de ferry tickets ontvangen, zoals geboekt. De excursie inclusief bus en begeleiding heeft u niet ontvangen, daar dit ook niet geboekt is. Om die reden vind ik het dan ook niet gepast hiervoor (gedeeltelijke) restitutie aan te bieden.

Het is mij duidelijk geworden dat wij uw ontevreden gevoel niet kunnen wegnemen. Desondanks vertrouw ik erop u hiermee ons standpunt te hebben verduidelijkt.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wens u namens Sunweb een prettig weekend toe.

Team webcare Sunweb

Heeft op 22 juni 2017 om 10:41 geantwoord

Zoals eerder aangegeven: er is niets opgelost. Het antwoord van Sunweb bevat feitelijk onwaarheden. Ik heb ze hier ook op gewezen in een directe mail, maar daar reageren ze niet meer op.

Feit blijft:

Reactie van de melder van de klacht pieter_oudenhoven@yahoo.com

6 dagen geleden - Waarom is de status opgelost? Er is helemaal niets opgelost. Het antwoord van Sunweb bevat feitelijk onwaarheden. Ik heb ze hier ook op gewezen in een directe mail, maar daar reageren ze niet meer op. Feit blijft: - In het boekje staat een excursie beschreven, inclusief gids die leuke weetjes over het eiland vertelt. - De reisleiding biedt exact deze excursie aan tijdens het 'inspiratiemoment'. Dwz, een excursie met exact dezelfde naam als de in het boekje beschreven excursie. - Na boeking blijkt men niet te leveren wat in het boekje beschreven staat. De excursie is een uitgeklede versie van wat men belooft. Zonder gids en de tour over het eiland blijkt slechts 2 haltes te bevatten, vlak bij de haven waar we vertrokken. Dat kun je toch geen rondleiding over het hele eiland noemen?

6 dagen geleden - Deze klacht is zojuist door SunWeb in behandeling genomen

Bericht van SunWeb

6 dagen geleden - Beste Pieter, Er staat een beantwoordingstermijn van 2 weken voor jouw mail. Indien je niet tevreden bent met het antwoord van mijn collega's verzoek ik je toch om contact te blijven houden met Customer Support. Zij hebben jouw klacht in behandeling en zullen ook jouw volgende reactie in behandeling nemen. Met vriendelijke groet, Team Webcare Sunweb

Alle klachten die gemeld zijn door pieter_oudenhoven@yahoo.com