Klacht: Deactiveren OV-chipkaart

op 07 februari 2011 over DUO-IBgroep in de categorie klachtmelden

Begin januari 2010 werd de OV-studentenchipkaart ingevoerd.
Mijn pas was nog van de oude generatie (met magneetstrip)en niet geschikt voor gebruik. Na veel over en weer gebel met de klantenservice (overigens moeilijk te verstaan) heb ik mijn nieuwe pas binnen gekregen.

Na een zoveelste gesprek met de conducteur en buschauffeur over het feit dat ik nog steeds op reis was met de oude groene studentenkaart en het wederom uitleggen van de situatie, was ik uiteraard blij toen ik mijn ov-studentenchipkaart na drie maanden kreeg. Direct opgeladen (omstreeks 17 april!!)en gaan reizen voor de laatste twee weken voor mijn afstuderen.

Eind april afgestudeerd, kreeg netjes beeindiging van inschrijving etc. dus alles in orde dacht ik.
Totdat ik hoorde dat je zelf de OV-studentenchipkaart moet beeindigen begin juli (werkte inmiddels al full time per 1 mei 2010). Direct gebeld met de klantenservice en alles beeindigd dus dat was prima dacht ik.

Totdat ik rond november 2010 ineens een brief kreeg met een naslagheffing voor onterecht gebruik van de OV-studentenchipkaart ter waarde van 340 euro.
Ik heb gekeken in mijn transactieoverzicht en heb wel geteld vier keer gereisd met de OV-studentenchipkaart (wat voor mijn idee een gewone OV-chipkaart was geworden, heb er daarom ook saldo opgezet).

De communicatie rond de invoering is erg summier geweest.
Toendertijd werd er in allerlei media verteld dat je de OV-chipkaart mag houden en dat deze chipkaart dan een reguliere OV-chipkaart werd. Nergens werd echter vermeld dat je zelf het studentenreisproduct moest deactiveren.

Rondom de zomermaanden (de reguliere afstudeerperiode) kwam de berichtgeving omtrendt deze situaties (het beeindigen van de ov-studentenchipkaart/studentenreisrecht) pas op gang. Helaas ruimschoots na mijn afstudeerperiode.

Ik heb een bezwaarschrift ingediend met de uitleg van de situatie. Als reactie daarop krijg ik dat de student zelf verantwoordelijk is om dat uit te zoeken etc.
Echter is de communicatie nog steeds beperkt, zeker gezien het feit dat dit een grootschalige invoering van een nieuw systeem (met bijbehorende procedure wijzigingen, zoals deactiveren i.p.v. inleveren) is.

Gewenste oplossing

Ik ben tevreden als ik de reiskosten betaal die ik tijdens die periode gemaakt heb en de boete van 340 euro wordt opgeheven.
Voor drie keer reizen is 340 euro wel erg duur!

Alle klachten die gemeld zijn door deuz14