Klacht: DHL weigert in strijd met postwet2009 bezorging op postbussen

op 05 juli 2021 over DHL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Via Amazon een product besteld waarbij geleverd moet worden op mijn postbus. Bij Amazon staat niet welke postbezorger het pakket zal bezorgen. Het blijkt DHL te zijn. DHL heeft het pakket op 2 juli ontvangen en bij herhaling geweigerd het pakket te bezorgen.

De Postwet 2009 is daar duidelijk over. Als post via een aanbieder aan een postbezorger aangeboden wordt moet die post op elk adres in Nederland worden bezorgd. De exploitant van de postbussen, in dit geval Primera optredende voor PostNL, verleent conform de Postwet 2009 toegang tot alle postbussen.

Dat DHL weigert te bezorgen op Postbussen zal dan ook strijdig zijn met de Postwet2009.

Ik ben tevreden als DHL eindelijk Postbezorging verzorgt met inachtname van de Postwet2009. Het werkt op zijn minst bevreemdend dat deze partij zich niet aan de Postwet hoeft te houden en voor het niet houden aan die Postwet nog nooit een boete conform die Postwet heeft ontvangen.

3 weken geleden - Ik heb een email gestuurd naar DHL over deze klacht.

Bericht van DHL

3 weken geleden - Goedemiddag, ik begrijp dat u gek stond te kijken toen uw pakket geweigerd werd. Echter heeft Post.nl het alleen recht van postbezorging. Wij van DHL bezorgen pakketten, en dat kan ook in de brievenbus maar dan moet het in een daarvoor bestemd brievenbus pakketdoos verstuurd worden. Wat betreft de een levering aan een postbus, staat bij ons in de voorwaarden dat wij niet leveren aan postbussen. Al begrijp ik dat dit vervelend is wanneer u op een zending zit te wachten. Mocht u nog verdere vragen hebben, dan verneem ik dat heel graag. Met vriendelijke groet, Team Webcare

Reactie van de melder van de klacht Witteveen architect

3 weken geleden - Team Webcare, Jullie slaan de plank mis. Op postbussen worden pakketten van alle postverzorgers bezorgd muv DHL. De Postwet 2009 verplicht immers PostNL haar postbussen ook bereikbaar te laten zijn voor andere postdiensten van andere bezorgers. Doordat DHL in haar voorwaarden stelt niet aan postbussen te leveren onttrekt zij zich eigenlijk aan de haar opgelegde eisen die de postwet 2009 stelt aan post-/pakketbezorgers. De wetgever maakt geen onderscheid tussen post als briefpost en pakketten. Overigens was het bij de bestelling bij Amazon.nl niet duidelijk wie het pakket zou leveren. Als ik tevoren had geweten dat het DHL zou zijn, had ik waarschijnlijk de voorkeur voor een bestelling elders gegeven. Dat komt voort uit de vele zoekgeraakte pakketten die via DHL geleverd zouden worden op één van mijn fysieke woonadressen, maar daar gaat deze klacht niet over. Postbussen van PostNL zijn dus toegankelijk voor iedereen met zowel briefpost als pakketpost. De postbussen zijn vaak gelegen binnen ruimten van andere ondernemers, zoals Primera, waar pakketten voor postbussen altijd aangenomen worden. Jammer dat u zich verschuilt achter voorwaarden die strijdig zijn met de postwet. Een postbezorger cq pakketbezorger mag immers alleen in Nederland opereren indien zij zich conformeren aan de Postwet. Ik zal de zaak aankaarten bij de Ombudsman danwel een ander relevant orgaan en de bevindingen afwachten. Met vriendelijke groeten, Reinier Witteveen

3 weken geleden - Deze klacht is zojuist door DHL in behandeling genomen

3 weken geleden - We hebben bericht ontvangen dat DHL een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

DHL

Heeft op 05 juli 2021 om 15:20 geantwoord

Goedemiddag,

Dank voor uw reactie.

Ik begrijp zeker uw denkwijze en verwachtingen van DHL Parcel. Ik ben me er echter niet van bewust dat wij strijdig zijn met de postwet. Uiteraard bent u er vrij in om dit aan te kaarten bij de Ombudsman of een ander relevant orgaan.

Mijn excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groeten,
Kamile Team Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door Witteveen architect