Klacht: CZ rekent ten onrechte dubbele incassokosten

op 19 mei 2020 over CZ in de categorie Verzekering

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

CZ stuurt mij twee aanmaningen ivm een kleine achterstand in de premie uit 2020 en de aanvullende premie uit 2019. De aanmaningen worden gelijktijdig verzonden. Men rekent op iedere aanmaning € 40 aan kosten.
Ik beklaag mij daar over, door te stellen dat een schuldeiser alle dossiers bij elkaar moet tellen en dan de maximale kosten mag berekenen, in mijn geval € 40, éénmaal dus. CZ neemt het standpunt in dat zij dit mogen, zonder verdere onderbouwing. Uit coulance echter laten zij éénmaal incassokosten vallen.

Ik ga niet akkoord met hun reactie, hoewel ik minder kosten hoef te betalen zoals verzocht. Ik dien een klacht in bij CZ. CZ reageert hier op met de stelling dat de basis- en aanvullende verzekeringen bij twee verschillende Waarborgmaatschappijen binnen de CZ groep zijn ondergebracht. Zij stellen dus dat sprake is van twee aparte schuldeisers en dat zij dus tweemaal de kosten mogen berekenen.
Uiteraard accepteert ik dit niet. CZ presenteert zich naar buiten als één bedrijf. Dat dit bedrijf CZ uit een samenstel van rechtspersonen bestaat is voor de consument niet zomaar zichtbaar. Zowel de website als de correspondentie gaat uit van CZ Zorgverzekeringen. Van de consument hoeft niet verwacht te worden dat deze zó ver graaft dat de juridische structuur hem duidelijk is. Zo presenteert CZ zich ook bewust niet naar buiten.

Ik ben van mening dat de verwevenheid van de beide schuldeisers dermate groot is, dat uitgegaan moet worden van één schuldeiser in het kader van de WIK (die de incassokosten maximeert).

Gewenste Oplossing:

Als CZ toegeeft dat zij in strijd met de geest van de Wet handelen door tweemaal incassokosten te rekenen en zich daarbij te verschuilen achter een juridisch construct waar de consument niets van weet en niets van hoeft te weten. De consument betaalt één premiesom per maand en ziet alleen CZ en geen afzonderlijke onderdelen van het concern.

Nu heb ik een vermindering van de kosten gekregen, maar vele consumenten betalen deze kosten waarschijnlijk omdat ze niet weten dat dit niet mag. Ik eis daarom dat CZ dit toegeeft en de praktijk van de dubbele kosten onmiddellijk stopt. Dit in het belang van andere consumenten.

Bericht van Robin van Klacht.nl

4 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar CZ over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

4 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door CZ in behandeling genomen

Bericht van CZ

4 maanden geleden - Beste André,Jouw klacht stuur ik door naar mijn collega’s van team Klachten en Geschillen. Zij nemen binnen vijf werkdagen hierover contact met je op.Groet, Manon Medewerker Webcareteam CZ

Bericht van Robin van Klacht.nl

4 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat CZ een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

CZ

Heeft op 25 mei 2020 om 16:31 geantwoord

Geboden Oplossing:

Beste André,

Op 25 mei 2020 hebben wij jouw klacht per e-mail beantwoord. Hierin lieten wij weten dat wij ons bij de berekening van de incassokosten houden aan de wet. Uiteraard kijken wij samen met onze verzekerden naar wat redelijk is, zoals wij dat ook bij jou hebben gedaan. Wij respecteren jouw keuze om de klacht voor te leggen aan de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ).

Groet,
Manon
Medewerker Webcareteam
CZ

Alle klachten die gemeld zijn door andre1965