Klacht: Langdurige vertraging: geen respons van Corendon en geen reclamatie!

op 08 november 2010 over Corendon in de categorie Online Reisbureaus

Tijdens de nacht van 16-09-2010 op 17-09-2010 vloog ik samen met mijn partner met vlucht 855 van Istanbul naar Amsterdam met Corendon. Wegens een langdurige vertraging van meer dan 3 uur heb ik recht op een vaste vergoeding. De hoogte van deze vergoeding is vastgesteld in de Europese Verordening inzake vertraging, annulering en overboeking. Het Europese Hof van Justitie heeft beslist dat reizigers bij langdurige vertraging ook recht hebben op deze vergoeding. Voor mijn vertraagde vlucht, is de hoogte van deze vergoeding vastgesteld op het bedrag van 400,- per persoon gezien de afstand van 2214 kilometer tussen Amsterdam en Istanbul ongeacht de kosten van de tickets. Wij reisden met 2 personen.

Onze vertraging verliep als volgt: wij zouden vanaf onze hotel worden opgehaald om 17:20. De bus kwam 1 uur te laat aan. Wij hebben er 2 uur over gedaan om naar het vliegveld te komen in plaats van 1 uur dit in verband met file. Toch waren zij bijtijds op het vliegveld 2 uur voor vertrek. Het vliegtuig dat om 23:00 uur zou vertrekken, vertrok iets voor 02:00 uur (Turkse lokale tijd). Ons drinken dat tijdens de doorgang door de douane ingeleverd moest worden, moesten wij aan de bar aanschaffen tegen torenhoge prijzen. Veel van onze medepassagiers hadden ook geen eten en drinken, de mensen betaalden zich blauw aan deze bar. Corendon heeft niet gezorgd voor de vertraagde passagiers. Er is de mensen niet eens een kopje koffie aangeboden. Wij zouden om 1:45 (Nederlandse tijd) in Amsterdam aankomen. Daar vanuit gaand hebben wij een taxi gereserveerd. In plaats hiervan waren wij pas om 05:00 uur Nederlandse tijd aangekomen, 3 uur en 15 minuten later dan gepland. Onze taxi die wij gereserveerd hadden was al weg. Wij hadden geen vervoer naar huis en moesten op de eerste trein wachten. Uiteindelijk waren wij pas om 07:00 thuis. Ruim 4 uur later dan verwacht! Wij waren uitgeput na deze terugreis die 15 uur duurde!

Door de vertraging van mijn vlucht waren wij genoodzaakt kosten te maken voor maaltijden en vervoer wegens uitblijven van voorzieningen. Op grond van de genoemde Europese Verordening hebben passagiers bij een langdurige vertraging recht op zulke bijstand en deze is uitgebleven.

Deze brief heb ik v.a. september j.l. 3 maal met de post naar Corendon opgestuurd! Hierop heeft Corendon tot op heden op geen enkele manier gereageerd, wij vinden dit slordig, onbeleefd en onprofessioneel. Wanneer dit ook deze maand uitblijft, stappen wij naar een jurist.

Zejna Kaunic en Levi Buil

Gewenste oplossing

Reactie van Corendon en betaling van de vaste vergoeding 800,- (zoals vastgesteld door Europese hof van justitie) + 55,- euro aan gemaakte kosten (totaal 855,-). t.n.v. Zejna Kaunic, woonplaats Almere.

8 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Corendon in behandeling genomen

8 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Corendon een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Corendon

Heeft op 24 januari 2011 om 17:06 geantwoord

De klacht is inmiddels afgehandeld. Corendon heeft op de klacht gereageerd.
De EU verordening is alleen van toepassing op communautaire maatschappijen en op vluchten die vertrekken vanuit een lidstaat. De betreffende vlucht is niet vanuit de EU vertrokken, Corendon Airlines is een Turkse maatschappij en Istanbul ligt niet in de EU.

Alle klachten die gemeld zijn door Kaunic