Brief voor klacht over IKEA
[Datum]
IKEA BV
Olof Palmestraat 1
2616 LN Delft
Onderwerp: Juridische klacht betreffende ondeugdelijk product
Geachte heer/mevrouw,
Ik schrijf u deze brief inzake een ernstige klacht over een product dat ik bij uw bedrijf heb gekocht, namelijk een inductiekookplaat variƫrend vetfilter.
Volgens de door mij verkregen informatie en na een grondige inspectie, is dit specifieke product na slechts twee jaar gebruik kapotgegaan. Ik ben van mening dat dit wellicht een indicatie is van een ondeugdelijk product, gezien het feit dat een vetfilter typisch een veel langere levensduur hoort te hebben.
Mijn pogingen om dit probleem eerder op te lossen zijn helaas tevergeefs gebleken. Ik heb diverse keren contact gezocht via e-mail en een bezoek gebracht aan uw klantenservice, echter werd ik steeds doorverwezen naar de importeur van de kookplaat. De importeur heeft mij op zijn beurt teruggestuurd naar U, met de mededeling dat u de verkoper bent van de keuken inclusief de apparatuur.
Ik wil u erop wijzen dat volgens de wet consumentenbescherming, zoals uiteengezet in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek, een product deugdelijk moet zijn en naar behoren moet functioneren. Over het algemeen wordt van een vetfilter verwacht dat deze langer meegaat dan twee jaar, daarom geloof ik dat dit product een schending is van deze bepaling.
Daarom verzoek ik u om mij een nieuw vetfilter te leveren. De kosten voor dit filter bedragen ongeveer 88 euro en zijn beschikbaar bij diverse internetbedrijven. Het is echter niet de kosten, maar het principe dat voor mij het belangrijkste is.
Ik vertrouw erop dat u deze kwestie serieus neemt en naar een passende oplossing zoekt. Ik houd me het recht om verdere juridische stappen te ondernemen, mochten mijn klachten niet door u worden opgelost.
Ik zie uw antwoord binnen 14 dagen met belangstelling tegemoet.
Met vriendelijke groet,
[Uw naam]
[Uw adres]
[Uw woonplaats]
[Uw telefoonnummer]
[Uw e-mailadres]