Brief voor klacht over Dyson
Onderwerp: Juridische Klacht - Gebrek aan Onderdelen en Service voor Dyson Stofzuiger
Datum: [Datum]
[Dyson Bedrijfsadres]
Aan Klantenservice Dyson,
Ik schrijf u deze brief in mijn hoedanigheid als consument en bezitter van een Dyson Stofzuiger, welke ik een jaar geleden heb aangeschaft. Mijn stofzuiger heeft een defect onderdeel dat nodig is om optimaal te kunnen functioneren. Ik begrijp dat het een onderdeel betreft dat door Dyson niet wordt geleverd of vervangen, omdat het naar verluidt is verwijderd.
Volgens artikel 6:185 van het Burgerlijk Wetboek bent u als producent verplicht om een product te leveren dat voldoet aan de overeenkomst. In dit geval is dat blijkbaar niet gebeurd omdat het essentiƫle onderdeel ontbreekt en niet kan worden vervangen.
Bovendien stelt artikel 7:21 van het Burgerlijk Wetboek dat u als verkoper verplicht bent om het product zonder kosten te repareren of te vervangen, als het product niet voldoet aan de overeenkomst. Aangezien u het benodigde onderdeel niet kunt leveren en weigert reparaties uit te voeren, lijkt het erop dat u uw verplichtingen onder deze wet niet nakomt.
Met inachtneming van het bovenstaande, verzoek ik Dyson vriendelijk maar dringend om het defecte onderdeel te vinden zodat mijn stofzuiger gerepareerd kan worden. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan verzoek ik u om mijn stofzuiger te vervangen. Dit lijkt mij een redelijke, passende, en wettelijk verplichte oplossing voor deze situatie.
Ik kijk uit naar een spoedige en positieve reactie van uw kant, uiterlijk binnen 14 dagen na ontvangst van deze brief, waarin u uiteenzet hoe u zult voldoen aan uw juridische verplichtingen.
Met vriendelijke groet,
[Naam]
[Adres]
[E-mailadres]
cc: Nederlands Consumentenautoriteit
Juridisch Loket