Brief voor klacht over RTL 5
Onderwerp: Foutieve informatie in het programma 'Over de oceaan'
[Naam]
[Adres]
[Postcode] [Woonplaats]
[E-mailadres]
[Telefoonnummer]
RTL 5 B.V.
Media Park, Sumatralaan 45
1217 GP Hilversum
[email protected]
[Datum]
Geachte heer, mevrouw,
Naar aanleiding van een recente uitzending van het programma 'Over de oceaan' op uw zender, RTL 5, wil ik een klacht indienen over een onjuistheid die in dit programma is gecommuniceerd.
In deze specifieke aflevering werd gesproken over 1000 zeemijl, maar werd vervolgens vermeld dit equivalent is aan 1600 km. Dit is feitelijk onjuist. Volgens de internationale definitie staat 1 zeemijl gelijk aan 1,852 kilometer, wat betekent dat 1000 zeemijl gelijk zou zijn aan 1852 kilometer, niet 1600 kilometer zoals beweerd in uw programma.
De correcte omzetting van afstandsmetingen is niet alleen van groot belang voor de integriteit en geloofwaardigheid van uw programma, maar dient ook om verwarring en misverstanden bij uw kijkers te voorkomen.
In dit opzicht wil ik verwijzen naar de bepalingen van de Wet Bescherming Consumenten bij verkoop op afstand. Op grond van artikel 6 van deze wet hebben consumenten het recht op duidelijke en correcte informatie. In dit geval is er duidelijk sprake van foute informatievoorziening.
Ik verzoek u dan ook in de volgende uitzending deze fout te rectificeren en de correcte afstand in kilometers te vermelden. Ook stel ik het op prijs als compensatie een Nivea parasol te ontvangen.
Ik dank u alvast voor uw tijd en aandacht voor deze kwestie. Ik vertrouw erop dat u deze klacht serieus neemt en de nodige stappen zult ondernemen om dit recht te zetten.
Met vriendelijke groeten,
[Uw naam]