Brief voor klacht over ESPN
Onderwerp: Klacht over taalkeuze in ESPN uitzendingen en ontbrekende ondertiteling
[Bedrijfsadres ESPN]
[Email-adres klantenservice]
[Datum]
Geachte heer / mevrouw,
Ik schrijf u vandaag om mij te beklagen over een kwestie die ik ondervind met betrekking tot uw televisieprogrammering.
Het probleem dat ik ervaar betreft de frequentie en het gebrek aan vertaling of ondertiteling van Engels gesproken interviews. Ik stoor mij eraan dat ik, terwijl ik naar een Nederlandse zender kijk, geconfronteerd wordt met Engels gesproken materiaal zonder enige vorm van ondertiteling of verdere uitleg. Dit is, naar mijn mening, zeer beschamend en in strijd met de verwachtingen die ik als kijker heb.
Als klant verwacht ik dat een Nederlandse zender Nederlands de voertaal laat zijn, en op zijn minst ondertiteling of vertaling aanbiedt als de inhoud buiten deze taal valt. In gevallen waarin onmiddellijke ondertiteling niet mogelijk is, zou het passend zijn als de commentator een directe vertaling geeft.
Volgens de Consumentenbeschermingswet, Artikel 7a, lid 1, is het een vereiste dat informatie aan consumenten duidelijk en begrijpelijk moet zijn. Dit geldt ook voor informatie in een ander format zoals een televisie uitzending. Geconfronteerd worden met Engels gesproken inhoud in een Nederlandse uitzending zonder passende vertaling of ondertiteling maakt de informatie niet begrijpelijk en is daarmee volgens mij in strijd met de wet.
Ik vraag u vriendelijk om dit probleem serieus te nemen en passende maatregelen te nemen om de programmering op uw Nederlandse kanaal aan te passen, zodat deze beter voldoet aan de verwachtingen van uw Nederlandstalige kijkers.
Ik vertrouw erop dat u deze klacht snel zult oppakken. In afwachting van uw correspondentie, verblijf ik,
Met vriendelijke groeten,
[Uw naam]
[Uw e-mailadres]
[Uw telefoonnummer]