Klacht: Bus 99 rijdt voor ons weg bij overstap in bolsward

op 22 september 2017 over Arriva in de categorie Openbaar Vervoer

Zojuist stapten wij in bolsward uit een bus 350 q liner voor overstap op bus 99 naar Sneek. Door veel medepassagiers met bagage konden wij niet direct uit de bus. Vervolgens reed de buschauffeur van bus 99 voor onze neus weg en stinden wij in de regen. De volgende bus 99 komt pas weer over een uur.

Wanneer de klacht wordt genoteerd en ik antwoord krijg of arriva dit acceptabel vindt. Arriva kan een gebaar maken met een tegemoetkoming in de kosten voor de noodzakelijke taxikosten van bolsward naar IJlst.

3 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Arriva over deze klacht.

Bericht van Arriva

3 maanden geleden - Beste Anna Diepraam, Wat balen dat de overstap van 350 naar 99 niet is gelukt en je nu taxikosten hebt gemaakt en bent natgeregend. Heb je voor mij je vertrekhaltes, vertrektijden, lijnnummers en eindhaltes? Met vriendelijke groet, ^WB Arriva Webcareteam

Reactie van de melder van de klacht Anna Diepraam

3 maanden geleden - Bedankt voor uw bericht. Ik reisde vandaag met qliner 350 om 17.30 van bushalte Den Oever naar Bolsward. Daar zou ik om 18.12 met bus 99 naar Sneek gaan. De belbus 239 van Sneek naar IJlst had ik voor 18.33 gereserveerd, maar heb ik moeten annuleren ivm weggereden bus 99. Met vriendelijke groet, Anna Diepraam

Heeft op 22 september 2017 om 21:08 geantwoord

Ik heb reeds alle informatie gegeven, het is erg omslachtig als ik uw collega van Arriva nu nogmaals moet informeren. De verbinding die Arriva biedt blijkt erg krap en dat is een probleem als de frequentie van bussen maar 1x per uur is. De verbinding zou aangepast moeten worden of de chauffeurs moeten geïnstrueerd worden om tenminste de mogelijkheid te geven van de ene naar de andere bus over te stappen. Wellicht moest de buschauffeur alweer snel door naar een volgende krappe verbinding. Erg vervelend als je niet van de geboden verbinding op aan kan. Er kunnen natuurlijk omstandigheden zijn waardoor vertraging optreedt, maar dit was nu niet het geval. Mvg Anna Diepraam

3 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Arriva in behandeling genomen

Bericht van Arriva

3 maanden geleden - Beste Anna, Je klacht is al doorgegeven en zal worden besproken met de chauffeur. Als deze er niet van op de hoogte is dat er mensen willen overstappen zal deze op zijn vertrektijd ook vertrekken. De chauffeur heeft dit uiteraard niet bewust gedaan maar zal er op geattendeerd worden zodat hij/zij dergelijke situaties op een andere manier zal aanpakken. Maar wij gaan verder niet over compensaties of vergoedingen voor taxi kosten. Dat is wat je als oplossing wenst, echter wordt dit niet zomaar gedaan. Vaak moeten er dan helemaal geen andere reis opties meer zijn (bij bijvoorbeeld de laatste bus). Wij kunnen daar niet over beslissen. Als er geen overstap aangevraagd is door de chauffeur van lijn 350 (men kan aangeven bij de chauffeur dat ze willen overstappen en kan op verzoek van een reiziger een overstap aanvragen) dan kan de chauffeur van lijn 99 niet weten dat er mensen mee willen. De chauffeur van lijn 99 is zich dan ook van geen kwaad bewust als deze op tijd vertrekt. Je geeft aan toch iets te willen van een compensatie en daarvoor zal het formulier ingevuld moeten worden en daarbij duidelijk de lijnen en tijdstippen vermeld moeten worden zodat ook die afdeling kan uitzoeken hoe het gegaan is. Met vriendelijke groet, ^SH Webcareteam Arriva

Reactie van de melder van de klacht Anna Diepraam

3 maanden geleden - Helaas antwoordt u vanuit aannames ipv mijn bericht te lezen: Ik heb niet gevraagd om de chauffeur aan te spreken. Ik ga er natuurlijk van uit dat deze gewoon zijn werk goed wil doen. De bus was NIET te laat, maar het uitstappen ging traag ivm (zoals ik zei) een volle bus met medepassagiers en bagage. Adviseert arriva nu om bij de verschillende overstappen altijd te melden dat sprake is van een overstap? Ik heb gevraagd om een notitie te maken dat deze ovetstap blijkbaar zo krap is dat zelfs een vertraagd uitstappen ivm een volle bus niet mogelijk is. Wij liepen snel met vier passagiers richting bus en toen reed deze weg. Ik laat het hierbij, ik vind de afhandeling van deze klacht zeer teleurstellend. Ik geef als klant relevante informatie en ik krijg allerlei onterechte tegenwerpingen. Mvg

Reactie van de melder van de klacht Anna Diepraam

3 maanden geleden - Helaas wordt geantwoord vanuit aannames ipv mijn bericht te lezen: Ik heb niet gevraagd om de chauffeur aan te spreken, maar blijkbaar is dat de manier van Arriva om met klachten om te gaan. Ik ga er natuurlijk van uit dat deze chauffeur gewoon zijn werk goed wil doen. De bus was NIET te laat, maar het uitstappen ging traag ivm (zoals ik zei) een volle bus met medepassagiers en bagage. Adviseert arriva nu om bij de verschillende overstappen altijd te melden dat sprake is van een overstap? Ik heb gevraagd om een notitie te maken dat deze ovetstap blijkbaar zo krap is dat zelfs een vertraagd uitstappen ivm een volle bus niet mogelijk is. Wij liepen snel met vier passagiers richting bus en toen wij op enkele meters van deze bus waren, reed deze weg. Ik laat het hierbij, ik vind de afhandeling van deze klacht zeer teleurstellend. Ik geef als klant relevante informatie over de praktijk van uw netwerk en ik krijg allerlei onterechte tegenwerpingen en de verwijzing naar een formulier waarin eea opnieuw moet worden beschreven. Mvg

Arriva

Heeft op 22 september 2017 om 21:56 geantwoord

Beste Anna Diepraam,

Jammer om te lezen dat je ontevreden bent over de afhandeling van je klacht en dat je het gevoel krijgt dat we je berichten niet goed lezen. Excuses daarvoor. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Nee, je hoeft natuurlijk niet altijd een overstap te melden bij de chauffeur. Dat kun je het beste doen als je bang bent een overstap niet te halen door vertraging, oponthoud of korte overstaptijd. Dit kan een uur extra reistijd schelen.

Ik stuur een melding door naar de makers van de dienstregeling over deze overstap en jouw ervaring hiermee. Per 10 december 2017 wordt de dienstregeling weer aangepast en is hopelijk deze overstap minder krap.

Ik stel het zeer op prijs dat je de moeite hebt genomen om ons op de hoogte te stellen van je ervaring met onze bussen. Zo kunnen wij blijven werken aan onze dienstverlening en de verbetering ervan.

^WB
Arriva Webcareteam