Klacht: burnout! hoe gaat unique hier mee om??

op 21 januari 2016 over Unique in de categorie Uitzendbureaus

Ik ben in juni uitgevallen vanwege burnout klachten, ik werkte gemiddeld 45 uur terwijl ik maar voor 14 uur op contract stond.
Toen ik in juni uitviel mocht ik meteen de volgende dag me spullen in komen leveren en kreeg te maken met een agressieve verzuim consultant, Marijke de Wit deze dame deed er werkelijk alles aan om mij tegen te werken. Zij heeft mij meerdere dreigmails gestuurd dat ik verplicht ben om langs te komen om mijn contract door te nemen, als ik op wat voor manier in haar ogen niet mee werkte werd mijn salaris gestopt.

Dit heeft ze vier maanden kunnen doen, waardoor ik heel veel extra kosten heb gehad. Daarnaast, als ik een koophuis, leaseauto en een kind had gehad was ik gvd alles kwijt geweest, geheel onterecht ik heb een advocaat in de arm moeten nemen om me salaris te kunnen krijgen waar ik gewoon recht op heb. Het is echt te gek voor woorden hoe makkelijk de werkgever het salaris mag stop zetten.
Achteraf gezien was dit totaal onterecht en niet rechtvaardig.
Denk maar niet dat je hier excuses voor krijgt, om een tegemoetkoming voor alle extra incassokosten bijvoorbeeld.

Verder kwam ik bij een bedrijfsarts die vond dat ik in een bedrijfsconflict heb en dus bij de concurrent meteen voor 40 uur aan de slag kon. Ik werkte op de klachtenafdeling van de Praxis, deze afdeling was zwaar onderbemand en er zijn meerdere collega’s uitgevallen met overspannings/burnout klachten.

Ik kan het hele verhaal wel uitleggen maar ik denk dat het van belang is dat er iets gedaan word aan de manier waarop werknemers begeleidt worden als ze ziek zijn, en hoe makkelijk je salaris opgeschort kan worden. De werkgever heeft veelste veel macht.
De bedrijfsartsen zijn een verlening van HR, laten we wel zijn de werkgever betaald de bedrijfsarts dus hoe onafhankelijk is dit dan.

De enige bescherming die je hebt als werknemer is het UWV, daar kan je een deskundig oordeel aanvragen en word er wel geschakeld met de behandelaars, wat mijn bedrijfsartsen weigerde.

Wat ik nadelig vond is dat mijn werkgever het oordeel van het uwv meteen in de prullenbak gooide, wat betekend dat ik opnieuw naar een bedrijfsarts moest. Deze bedrijfsarts Dhr van Heertum had ik al eerder gezien voordat ik het oordeel had aangevraagd. En met zijn bevindingen was ik het niet eens daarom ben ik naar het uwv gegaan.

Dus een rare manier van zaken doen lijkt me. Het mooiste komt nog deze bedrijfsarts Dhr van Heerum kijkt niet eens naar het uwv oordeel zegt letterlijk tegen me: Ik blijf bij mijn oude bevindingen (van 2 maanden geleden) en neem geen machtiging van me af om contact op te nemen met mijn behandelaars. Hij vind dat ik meteen weer kan werken zonder dat ik ook maar een moment met herstel bezig ben geweest want ik moet namelijk mijn werkgever overtuigen dat ik ziek ben.

Deze situatie zorgt ervoor dat ik het dus weer niet eens ben met de bedrijfsarts dus een nieuw oordeel moet aanvragen bij het uwv, ondertussen word weer mijn salaris opgeschort, dit kan niet de normale procedure zijn! Met andere woorden we beginnen het hele riedeltje weer opnieuw, en dit kan oneindig doorgaan.

Het belachelijke aan dit verhaal is dat de werknemer die door overbelasting uitvalt volledig tegengewerkt wordt door de werkgever en zijn bedrijfsartsen, want hoe kan het zijn dat binnen twee weken er twee artsen twee hele verschillende uitspraken hebben, terwijl geen van beide de moeite heeft genomen om te schakelen met mijn behandelaars.

Daarnaast heb ik een officiële klacht ingediend bij unique op 22 december en daar heb ik de afgelopen twee weken achteraan lopen bellen om te kijken wat ze hier mee gaan doen. Schijnbaar nemen ze me klacht ook niet serieus want heb nog steeds niets vernomen, wat toch wel wat zegt over zn grote onderneming als Unique

Ik ben tevreden als de klacht serieus word genomen, dat er word toegegeven dat er fouten zijn gemaakt.

Dat de verplicht opgenomen vakantiedagen als nog worden uitbetaald als ziektgeld want ik mag mij gewoon ziek melden tijdens re-integratie. ( ik was verplicht vakantiedagen op te nemen, heb hier ook navraag over gedaan bij mijn advocaat en die geeft ook aan dat ik recht heb op me ziektengeld.)

Ik zou het op prijs stellen dat de medewerkers die hier op aangesproken worden.
En ik denk dat het van groot belang is dat dit bij de directie terecht komt, want ik ben zeker geen uitzondering op de regel.

En ik vind dat er gekeken moet worden naar de schade die ik heb ondervonden door het handelen van Unique.

Er is gewoon zoveel mis gegaan, ik meld me ziek moet erachteraan bellen omdat de ziekmeldingsdatum niet klopt, moet zelf navraag doen over hoe en wat met de bedrijfsarts, ik heb wel drie mailtjes gestuurd met de vraag hoe ik een officiële klacht kan indienen bij Unique, dit werd gewoon genegerd.

En dit alles speelt zich af terwijl ik met een burn out thuis zit, ik hoor rust te krijgen en zou me moeten focussen op mijn herstel en niet op wat mijn rechten en plichten zijn, ik ben in een malle molen terecht gekomen van regeltjes, wat betekend dat we nu 7 maanden verder zijn en ik nog steeds geen uur werk, omdat dit nog niet gaat.

De re-integratieplek die unique voor mij beschikbaar had gesteld, was naar vijf weken toch niet zo geschikt, dit gaven de werknemers van de re-integratie plek al aan dat ze erg druk zijn, ook naar dit signaal is niet geluisterd.

Unique doet er letterlijk alles aan om de werknemer te laten opgeven, want ik ben op zoveel vlakken tegengewerkt. Hier moet iets aangedaan worden, misschien dat de overheid hier iets aan doen.

1 jaar geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Unique

1 jaar geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Unique nog niet in behandeling is genomen.

Reactie van de melder van de klacht Angel Schotmeijer

1 jaar geleden - Nog steeds geen reactie!!

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door Unique in behandeling genomen

9 maanden geleden - Nogsteeds geen oplossing