Klacht: Bezorger maakt het onmogelijk om pakket te accepteren

op 03 juni 2021 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Vanavond kwam er een bezorger aan de deur, met een cadeau voor ons, ter ere van een jubileum. De bezorger wilde het pakket alleen afgeven als we een soort QR code zouden scannen met onze telefoon. Er was GEEN ENKELE andere optie mogelijk! Ik kon me legitimeren of ik had een handtekening kunnen zetten. Ik heb uitgelegd dat ik geen flauw idee had wat ik met een QR code moest doen. Maar er was met meneer niet te praten, dus hij heeft het cadeau weer meegenomen. Nu moeten we het later ophalen bij een pakketpunt. Vanzelfsprekend zijn wij zeer ontevreden over het gedrag van deze bezorger.

Ik wil graag uitleg over de handelswijze van deze bezorger, en vanzelf sprekend wil ik dat dit proces veranderd wordt. Niet iedereen weet hoe een QR code gescand moet worden, dus er moet tenminste een andere mogelijkheid geboden worden. Op deze manier is de procedure behoorlijk discriminerend.

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Heeft op 03 juni 2021 om 22:04 geantwoord

Geachte heer, mevrouw,

Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat u een klacht heeft over de nieuwe manier van leveren. Het spijt mij te horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan. Graag reageer ik op uw bericht.

Logisch dat deze nieuwe wijze even wennen is en vragen oproept. Het legitimeren voor een zending aan de deur is sinds kort veranderd naar het legitimeren via iDIN om uw identiteit vast te stellen. Mocht het aan de deur niet lukken om u via iDIN te legitimeren, dan zal een zending naar het PostNL punt worden gebracht waar u zich met uw legitimatie kunt legitimeren om de zending te ontvangen.

De nieuwe stappen voor het legitimeren gaan als volgt:
1. Pakketbezorger komt aan de deur
2. Ontvanger scant de iDIN QR-code met de smartphone of kaartlezer met pinpas
3. Ontvanger doorloopt de stappen in de smartphone om het pakket te kunnen ontvangen
4a.iDIN-controle gelukt: zending wordt overhandigd
4b.iDIN-controle niet gelukt: zending wordt naar dichtstbijzijnde PostNL-punt gebracht en kan opgehaald worden met een geldig legitimatiebewijs

PostNL Klantenservice

Alle klachten die gemeld zijn door johant1968