Klacht: Belachelijke kosten Internetbankieren

op 27 januari 2011 over ING in de categorie Banken

Uit een boekhoudprogramma exporteerde ik al jaren een groep te betalen facturen (verzamelbetaling) welke(als .csv file)werd geïmporteerd in Telebankieren van de ING. Telebankieren maakte hier weer seperate betalingen van. Destijds kostte elke betaling enkele centen.

Sinds enige tijd ben ik als (zakelijke) klant verplicht te werken met Internetbankieren in plaats van het offline Telebankieren pakket van de ING.

Om na de overgang een .csv file te kunnen importeren moest er eerst een apart contract getekend worden.
Vervolgens ‘mocht’ ik de verzamelbetaling importeren. De bank noemt dit nu een ‘betaalbatch’. Volgens een kostenoverzicht van de bank dien ik nu maar liefst 2,50 te betalen per batch!

Maar Als ik één betaalbatch heb met 40 rekeningen welke op 25 verschillende dagen wordt betaalt, maakt de bank hier 25 batches van á 2,50! Zo ben ik voor het betalen van deze 40 rekeningen 25 x 2,50 = 62,50 kwijt!

Daarnaast verschijnen op de afrekening voor een betaling die op deze manier voldaan is niet zoals voorheen netjes de crediteuren, bijbehorend rekeningnummer en bedrag, maar enkel een regeltje met VZ (verzamelbetaling) en een nummer corresponderend met deze betaling en het bijbehorende bedrag. Onleesbaarheid van mijn rekeningafschriften dus.
Zodoende kan er nimmer meer worden “gegoogeld” in het bankpakket op bedrag of de naam van de crediteur.

Gewenste oplossing

Zelf ben ik, na bovenstaande perikelen én ook nog eens 5 weken niet de mogelijkheid hebben gehad om te kúnnen betalen, inmiddels overgestapt naar de Rabobank. Ik hoop enkel met deze klacht, die ook bij de ING zelf bekent is, andere klanten bij de ING te waarschuwen én te helpen.

Oplossing: laat Internetbankieren van een .csv file seperate betalingen maken en reken hier een vaste prijs per stuk voor. Daarnaast graag een gespecificeerde rekening van de gemaakte kosten. Op deze manier is de leesbaarheid van de afschriften ook wederom gewaarborgd.

De bank had naar mijn idee het oude en nieuwe pakket geleidelijk of gefaseerd over moeten laten gaan. Nu komen ze om in de problematiek van duizenden klanten die ineens moeten overstappen naar Internetbankieren.

Alle klachten die gemeld zijn door basvandijk