Klacht: Belachelijke afhandelingskosten bij invoer PostNL

op 07 juli 2017 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Zoals velen weten dien je over meer dan 22,- aan ingevoerde goederen BTW te betalen, en dan meteen ook een door het postbedrijf gespecificeerd bedrag voor ‘afhandeling’.

Nu heb ik helaas niet de moeite genomen om dollars naar euro’s exact om te rekenen (dom, duh!), en ontvang ik net een pakketje van, jawel, 22,35…pfff.

Dus omdat ik 35 cent over die 22,- grens ga moet ik nu 13,- (en daarnaast BTW; geen probleem) betalen aan PostNL…

Hun / verdedigers van deze BS, geven dan natuurlijk het argument ‘ze maken allemaal kosten / doen daar daadwerkelijk het een en ander voor’. Tuurlijk; het zou best wat kosten…Alleen, zoals iedereen die aan de andere kant staat begrijpt, wordt hier natuurlijk enorm op verdient!

Wat ik zelf grandioos vind is dat ‘alles wat ze doen’ niets zou kosten (althans mogen ze niet in rekening brengen) als dit pakketje 21,99 zou zijn geweest..?

Ik vind het eigenlijk wel schandalig dat er zoveel kosten in rekening worden gebracht. Kom op zeg: 60% bovenop de kostprijs; zou hier geen max. aan moeten zitten, van zeg max 20% tot bedrag van 65,- daarboven 13,-…iets redelijks, zoals de BTW (je leest altijd dat men daar geen probleem mee heeft, maar deze kosten zijn gewoon naar).

Ik hoop dat hier aanvullende weten voor komen, om dit soort kostenverhogende nu nog toegestane oplichtpraktijken te verdieden. Men zou dit verder moeten regulieren, zodat consumenten redelijke kosten moeten betalen, die nog in enige verhouding tot de kostprijs staan.

Omdat PostNL dit netjes specificeerd verwacht ik dat hier niks mee gebeurt. Ik zou uiteraard tevereden zijn als ik 80% van die 13,- terugkrijgt; lijkt mij redelijk!?

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Heeft op 07 juli 2017 om 12:44 geantwoord

Geachte heer, mevrouw Avante,

Uit uw bericht begrijp ik dat u voor een zending importkosten moest betalen en dat u het niet eens bent met de inklaringskosten.

Hier kan ik u verder niet mee helpen. Zoals u zelf al heeft gezegd worden deze kosten gemaakt voor het inklaren van de zendingen. Deze kosten zullen moeten worden betaald.

Alle klachten die gemeld zijn door Avante