Klacht.nl Awards 2016

De Klacht.nl Award 2016 is uitgereikt aan ondernemingen die meer dan 50 klachten per jaar binnenkrijgen en op meer dan 95 procent van de klachten reageren en een oplossing plaatsen. Veilingwebsite WOW Veilingen scoorde het hoogste tevredenheidscijfer. Klagers beoordeelden de oplossingen van de website gemiddeld met een 8,6.

Veel klachten over koeriers, post en OV
De categorie waar het meeste over geklaagd wordt, is die van ‘koeriersbedrijven en post’. In de loop van het jaar kwamen daar 3865 klachten over binnen. Bij het overgrote deel, zo’n 77 procent, werd door de post- en koeriersbedrijven gereageerd en een oplossing geplaatst. Ook in de categorie ‘Openbaar Vervoer’ kwamen veel klachten binnen: 3750, waarbij in 69 procent van de gevallen een oplossing werd gegeven.

Supermarkten scoren lager – Albert Heijn is slechtste, Lidl de beste
De categorie ‘supermarkten’ volgt op de voet, met in totaal 3682 klachten. Het oplossingspercentage ligt daar een stuk lager. Er werd in deze categorie voor minder dan een derde van de klachten (29 procent) een passende oplossing geplaatst. Albert Heijn wist van de 1085 binnengekomen klachten er geen enkele op te lossen. Daarmee staat de supermarkt bovenaan de lijst van slechtste klachtenoplossers van 2016. Lidl daarentegen steekt echter met kop en schouders boven de concurrerende supermarkten uit. Op alle 645 klachten die de supermarktketen via internet binnenkreeg, wist het te reageren en een oplossing te plaatsen.

Zeeuwen klagen het minst, Zuid-Hollanders het meest
In 2016 zijn er in totaal ruim 70.000 klachten binnengekomen op Klacht.nl. Daaruit valt af te leiden dat inwoners van Zeeland over het algemeen tevreden zijn. Uit deze provincie kwamen, in verhouding met de inwonersaantallen, de minste klachten. Inwoners van Zuid-Holland zijn wat assertiever. Uit deze provincie kwamen relatief gezien de meeste klachten binnen, bijna 15.000 stuks.

Klacht.nl Awards 2016
Door jaarlijks awards uit te reiken hoopt Klacht.nl bedrijven te motiveren om de klachtenafhandeling te verbeteren en klachten op een transparante manier op te lossen. Het online platform Klacht.nl maakt het voor consumenten makkelijker om met hun klacht gehoord te worden. Voor bedrijven biedt Klacht.nl mogelijkheden om klanten die aanvankelijk ontevreden waren, alsnog goede service te kunnen bieden. Dit is het vierde jaar dat de Klacht.nl awards worden uitgereikt. In 2015 kwamen o.a. Lidl, Staatsloterij en IKEA als beste klachtenoplossers uit de bus.