Klacht: Slechte klantenservice en hoge onterechte kosten Autobedrijf Melse

op 18 maart 2011 over Autobedrijf Melse Vlissingen in de categorie Autodealers

Op 5 januari onze Kia gebracht voor de jaarlijkse beurt naar bovenstaande garage.

Hierna ontstond ineens een probleem: het lampje ‘check the engine’ bleef onophoudelijk branden en de auto stotterde bij koude motor.

In het kort:
– 15 januari garagebezoek. Er wordt niets gevonden bij het uitlezen en men gaat de boel resetten.
– Het gestotter blijft en op maandag 17 januari begon weer het motorlampje te branden. Auto wederom gebracht en men is van mening dat het de lambda sonde ‘dan wel zal zijn.’ ‘Moet ik deze voor u bestellen, het is uw auto?’
‘Ja, uiteraard, als u van mening bent dat dat het probleem is en het dan verholpen is!’
Niet dus.
Deze zou op 20 januari vervangen zijn. Boel is ook weer gereset.
– Op 21 januari begeeft de km teller het ineens en gaat wederom het motorlampje branden. Gestotter blijft.

Simpele conclusie: er is niets gerepareerd/het probleem is niet verholpen. Toch brengt men een nieuwe lambda sonde in rekening!

– Op 24 januari auto weer gebracht, laten staan en op 26 januari opgehaald. Er is wederom niets gevonden, wel is er opnieuw uitgelezen en gereset. Wat het probleem met de kmteller is ‘weet men ook niet’. We zijn het hoekje nog niet om of het lampje gaat weer branden, en ook het gestotter is gebleven. Gelijk gebeld en er moet dan maar een nieuwe km teller in a 500 euro. Als we dit een dag later willen cancellen omdat ons vertrouwen in de garage inmiddels dusdanig is gekelderd, zou dit niet meer kunnen ‘omdat de bestelling al in backorder staat, en terugsturen is geen optie’.
– Vervolgens een week gereden met een stotterende motor, sterker nog, hij viel nu regelmatig uit, en met de km teller is helemaal niets meer te beginnen.
Op dinsdag 1 februari de auto weer gebracht omdat er simpelweg niet meer mee te rijden viel. Auto wederom laten staan en op 4 februari opgehaald.

Toch vindt men het nodig om al op 3 februari een “Tevredenheid After Sales” inclusief enquete te mailen. Een beetje voorbarig aangezien we op dat moment de auto nog niet eens hadden opgehaald. Vervolgens volgt al op 6 februari een herinnering “Tevredenheid after sales”. Deze wilden wij na het ontvangen van de faktuur invullen (9 februari), maar dat is dan al niet meer mogelijk. Bang voor slechte recensies soms?
Gevraagd om een nieuwe uitnodiging, nooit gekregen.

De faktuur die we op 9 februari ontvingen is werkelijk buiten alle proporties (1.395,00 euro). We hebben inmiddels al 4x hetzelfde verhaal gemaild naar diverse mailadressen, waarin we schrijven met de faktuur in deze hoedanigheid niet akkoord te kunnen gaan. Een klant behoort niet de dupe te worden van het feit dat een probleem niet gelijk wordt gevonden. Op deze mail ontvangen we alleen leesbevestigingen, verder geen enkele reactie.

Op hun site staat: “Als u met Autobedrijf Melse in zee gaat, kunt u rekenen op 30 jaar ervaring. Wij zijn merkendealer van SEAT en KIA.”. Dan mogen we er toch vanuit gaan dat deze garage over genoeg kennis beschikt om een dergelijk probleem gelijk op te kunnen lossen.

Gewenste oplossing

Het bedrag ad 316,78 euro (ex BTW) voor werkzaamheden is onredelijk hoog. Nogmaals, dat de problemen niet gelijk worden herkend kan men onmogelijk de klant aanrekenen. Gaarne dit bedrag verminderen met minstens de helft.

Verder is het rekenen van de lambda sonde zeer onterecht. Na het plaatsen van een nieuwe was het probleem namelijk niet verholpen. Gaarne deze kosten ad 121,32 euro (ex BTW) verwijderen.

Alle klachten die gemeld zijn door felin