Klacht: Slechte ANWB service en hulp in frankrijk

op 17 augustus 2010 over ANWB in de categorie Pechhulpdiensten

Op maandag 2 augustus had ik een probleem met mijn auto. Ik stond op een parkeer plaats bij 1 van de grootste winkelketen E.Leclerc in Trelissac de buurt van Perigueux. We hadden wat kleine boodschappen gedaan. Mijn auto startte niet meer, ik had daarvoor al het probleem dat mijn lampje van mijn accu brandde. Dus ik de ANWB gebeld, ik werd netjes geholpen en binnen 2 uur zou er iemand komen. Dus moest in de buurt blijven van de auto. Ik gedaan, alleen moest ik toch even weg om mijn neefje te helpen met de flessen drinken, we waren eenmaal met z’n tweeën. En omdat wij in een dorpje zaten (half uur vandaan) waar we met de auto boodschappen moesten doen hadden we gelijk wat ingekocht omdat we er net waren.
Precies opdat moment kwam dus de sleepwagen. Ik heb toen ook duidelijk vermeld dat ze niet naar mijn mobiel moesten bellen omdat mijn batterij op was, maar naar die van mijn neefje. Dat is dus niet gebeurd waardoor ik mijn voicemail pas later heb kunnen luisteren. In de 7 uur dat wij daar hebben moeten wachten (van 15.30 uur tot 22.30 uur) heb ik zeker 4 keer moeten bellen (4x een kwartier tot 20 min moeten wachten tot je iemand aan de telefoon hebt) naar de ANWB waar de sleepwagen nou bleef. Werd ik gebeld (uiteindelijk op mijn neefjes nr.) dat de bestuurder van de sleepwagen ons niet konden vinden! Wij stonden op een gigantisch groot verlaten parkeerplaats bij een grote winkelketen bedrijvencomplex (centre commercial) in Trelissac 1 km van Perigueux waar de sleepwagen vandaan moest komen. Je gaat mij niet vertellen dat ze in Frankrijk niet weten waar zo’n grote beroemde winkelketen 1 km van waar je vandaan moet komen niet weet waar het is!!!
Na 7 uur kwam die man eindelijk met zijn sleepwagen. Het vervelende is, is dat die mensen dan geen Engels praten en mijn Frans is zeer slecht. Probeer je uit te leggen dat je lampje brand van je accu en dat er iets anders mis is met je accu, hij heeft wel met een apparaat de auto aan de praat gekregen, maar het lampje brandde na een kwartier weer. Hij zei je kan gewoon rijden. Ik ben wel bij het huisje aangekomen, maar ik kon mijn vleeswaren en alles wat in de koelkast moest wel weggooien die was door de hitte al bedorven.
De volgende dag (dinsdag 3 augustus) weer hetzelfde probleem, we reden naar Perigueux om te gaan winkelen, valt alles tijdens het rijden uit, alleen de motor bleef nog draaien. Het geluk hadden wij dat we nog net bij een garage konden stoppen. Die man van de garage sprak gelukkig een beetje Engels en hij kon ons vertellen dat de dynamo kapot was. Ik heb gelijk de ANWB weer gebeld en weer uitgelegd wat het probleem was en ik heb recht op vervangend vervoer. Ik zou hierover die avond (3 aug.) nog over terug gebeld worden. Ik heb mijn eigen nummer opgegeven. Heb die avond niks meer gehoord. De volgende dag heb ik weer gebeld (weer 15 min gewacht) naar de ANWB om te vragen hoe het zit met vervangend vervoer, ik heb er recht op ik betaal het niet voor niks! Ik uitgelegd aan die telefonist dat ik gebeld zou worden over vervangend vervoer, wat niet gedaan is, vertelde hij mij over dat ik pas na 48 uur vervangend vervoer kan krijgen. Ik vertelde hem nogmaals dat ik gebeld zou worden over hoe of wat zodat ik weet hoe het allemaal zit maar niet is gebeurd en ook daarom belde. Hij antwoordde: “Ik heb hier geen tijd voor en er is geen vervangend vervoer”. En hing op! Dit vond ik echt asociaal gedrag en onklantvriendelijk van diegene (waarvan ik helaas zijn naam niet heb) om gewoon op te hangen die mensen zou je moeten ontslaan dat is toch geen service meer?
Ik heb daarna weer terug maar dan met een nieuw probleem waarbij er gelijk opgenomen werd! Ik heb eerst geklaagd over de vorige persoon dat hij gewoon ophing en daarna weer het probleem voorgelegd. Hij vertelde mij dat er een sms gestuurd was. Dus ik vertelde dat ik geen sms ontvangen heb. En wat gebeurd er gaat mijn neefjes telefoon af een sms van de ANWB, dat terwijl ik mijn eigen nummer heb opgegeven en dat zijn nr. uit het systeem gegooid moet worden. Die persoon zei dat ik gebeld zou worden door de ANWB in Lyon. Ik zou die middag wat horen. Het werd inmiddels al avond nog geen telefoon. Rond 22.00 uur in de avond werd mijn neefje gebeld door de ANWB. Dat ze contact gehad hebben met de garage en dat de auto vrijdag klaar zou zijn. We zijn dus al 2 dagen verder. Ik heb gevraagd hoe het zit met vervangend vervoer, omdat ik een half uur moet rijden om boodschappen te doen. Ze zeiden dat ik moest wachten nadat ze weer contact hadden gehad met de garage. Ik vroeg nogmaals of ze niet naar mijn neefje wilden bellen en het uit het systeem moesten halen, hij is een student en werkt 1 avond in de week!
Dat zouden ze doen! De volgende dag zou ik dan terug gebeld worden. Daar zit je dan al 3 dagen zonden auto je kunt geen kant op want je hebt een auto nodig om ergens te komen. De volgende dag werden we pas laat in de middag gebeld weer niet op mijn telefoon. Ik werd nu toch wel een beetje geïrriteerd omdat ze mij zo laat pas belden, we konden nu al 4 dagen niks doen zonder auto en dat ze weer belden op de verkeerde nummer! En het slechte nieuws kwam nog want de garage had de verkeerde dynamo binnen gekregen dus was de auto later klaar dan gepland. Dus weer gevraagd voor vervangend vervoer. Het was al 17.00 uur in de avond dus het zou moeilijk zijn om nog vervangend vervoer te krijgen werd verteld en omdat het wel die dag erna (vrijdag 6 augustus) klaar zou zijn heeft het niet veel nut. Dat wordt er dan gezegd, terwijl je betaald voor vervangend vervoer en dat niet krijgt omdat het een tijd was dat de meeste garages al dicht zijn. Al vanaf die dinsdag 3 augustus vraag ik om vervangend vervoer en nog geen auto onder je kont na meer dan 48 uur. Ik moest tenslotte nog naar de garage toe. Wat een kleine 25 min van ons vandaan was met de auto. We hadden het geluk dat mijn Oom ook op vakantie was alleen hij zat 1 uur van ons vandaan. Dus ook hij heeft zijn kosten voor ons gemaakt, om ons te halen van de garage en ook te brengen naar de garage.
Die vrijdagochtend werden we gebeld op, je raad het al, mijn neefjes telefoon. Zijn rekening zal wel heel hoog zijn na al die telefoontjes van de ANWB! Er was slecht nieuws, er was weer een verkeerd onderdeel aangeleverd, maar de garage heeft gezegd dat het wel die middag klaar is en ANWB zou terug bellen om te zeggen dat het klaar is. Om 13.00 uur die middag weer gebeld op mijn neefjes telefoon door de ANWB, dat de auto klaar is en dat ik hem kan halen. Het heeft mij uiteindelijk meer dan 500 euro gekost voor mijn defecte dynamo en geen vervangend vervoer. Fijn dat de auto klaar is hoor, maar dan moet je nog wachten tot je oom er is. Kortom een midweek in een huisje zitten waar je nergens heen kan zonder auto is wel heel erg vervelend en zeker als je maar eten hebt gehaald voor 2 dagen. Gelukkig zaten we er 2 weken voor hetzelfde zaten we er maar een week, dan was het die vrijdag auto halen en spullen pakken en naar huis daar gaat je vakantie!

Gewenste oplossing

Ik zou graag de telefoonkosten willen declareren waar mijn neefje voor heeft op moeten draaien terwijl er al gelijk na de 2e melding gezegd is dat zijn nummer niet gebruikt moet worden. Hij heeft zeker 10 smsjes gehad en is vaak terug gebeld door de ANWB wat voor hem veel telefoontikken gekost heeft. En de telefoonkosten van die 2 augustus, waar ik 4 keer voor moest bellen en 7 uur heb moeten wachten waardoor ons eten bedorven is geraakt! Ook vind ik dat ik mijn recht heb op een vergoeding aangezien ik geen vervangend vervoer gekregen heb na 48 uur. Ook de benzine kosten van mijn oom vind ik dat het vergoed moet worden. Hij heeft ons gehaald en gebracht wat voor hem 4 uur in zijn totaliteit heeft gekost en zeker een halve tank heeft gekost (40 euro)

Alle klachten die gemeld zijn door Roos_F