Klacht: Garantie tot de deur bij Alternate.nl.

op 03 januari 2011 over Alternate in de categorie Software

Op 17 juni 2008 heb ik bij Alternate onder andere de grafische kaart van XFX gekocht:

GF 9800GTX 740M 512MB DDR3 DUAL DVI TV P.

29 maanden later en de kaart blijkt niet goed meer te werken.
Foute (artefacten?) kleuren, blauwgekleurde stippellijnen bij het op nieuw installeren van W7, vastlopers bij spellen en de foutcode van Windows code 43 in apparaatbeheer.
Tevens de melding dat het apparaat is uitgeschakeld.
De kaart kan dus op wat basic beelden na niet werken.

Hierop schrijf ik Alternate een mail met het verzoek of zij iets voor mij kunnen betekenen aangezien de kaart enkele maanden na het verstrijken van de fabrieksgarantie het heeft begeven.
Sinds enkele jaren is het bij wet in Nederland geregeld dat een geleverd produkt langer dan de garantietermijn deugdelijk moet functioneren.
Er wordt uitgegaan van een redelijk te verwachten gebruiksduur van het artikel.
Een wasmachine van duizend euro met een fabrieksgarantie van 1 jaar heeft in nederland een verwachte levensduur van 5 tot 10 jaren.
Dus mag je van een deugdelijk apparaat niet verwachten dat deze het na 13 maanden begeeft.
De winkelier is bij wet verplicht een deugdelijk apparaat te leveren die het ook nog na de fabrieksgarantietermijn doet.

Ik ga uit van een redelijke termijn van 5 jaren voor een grafische kaart.
En vraag een voorstel tot redelijke tegemoetkoming.
Ik geef aan per email een bestelling te willen plaatsen:
1 Grafische kaart EVGA GeForce GTX460 (Retail, 2x DVI, Mini-HDMI, SLI) Art.-Nr.: JBXZF1 prijs: 142,90
1 Harde schijf Western Digital WD20EARS (Bulk, Caviar Green, Advanced Format) Art.-Nr.: AFBW14 prijs: 84,90
Met in reserve nog een Canonprinter van tegen de 100 euro.

REAKTIE VAN ALTERNATE:
“In de Nederlandse wet staat niet aangegeven hoelang u mag verwachten dat uw videokaart mee zal gaan.
U hebt op dit product een standaard garantietermijn van 24 maanden. Hiermee bent u akkoord gegaan middels een koopovereenkomst.
Wij zijn van mening dat na een periode van 29 maanden het niet redelijk is om te verwachten dat uw product kosteloos wordt hersteld of wordt vervangen. Uw product is reeds 5 maanden buiten garantie.”

Na meerdere e-mailuitwisselingen kwam Alternate met de GEWELDIGE AANBIEDING wel 5 EURO korting te geven op aanschaf van een nieuwe grafische kaart en 10 euro op de Harde schijf!
Ik ben onder de indruk. DUS NIET.

DUS SERVICE, COULANCE EN WETTELIJKE VERPLICHTINGEN ZIJN NIET BIJ ALTERNATE.

Internetbedrijven bestaan doordat ze een goede prijs-service-verhouding hebben.
Ieder bedrijf die stopt wegens tegenvallende inkomsten heeft een tekort aan klanten.
Tevreden klanten gaan niet weg.
Ontevreden klanten komen niet terug.

Gewenste oplossing

Minimaal 50 euro tegemoetkoming op volgende en laatste bestelling.

Alle klachten die gemeld zijn door janpieterman