Klacht: Misleiding

op 28 januari 2010 over Albert Heijn in de categorie Supermarkten

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Omschrijving klacht

Zekerheidscontrole ontbreekt wanneer je aan de kassa van Ah een prepaid card koopt. Je loopt dan het risico om per abuis de verkeerde card van het rekje te pakken, en er is geen controle of jij wel de juiste card hebt uitgezocht. Wanneer je die card over de toonbank zou kopen, dan zou die zekerheidscontrole er wel zijn, in de persoon van de verkoper. Het gevolg is, dat je wordt gestraft als je je vergist. Je bent dan namelijk je geld kwijt, want AH ruilt de prepaid card niet. AH ziet de prepaid card als een uitzonderlijk artikel dat niet onder de kwaliteitsgarantie valt. Dit staat op de kassabon die je krijgt NA aankoop. Nou klopt hier iets niet. Want het niet-ruilbare artikel, de prepaid card, gaat wel SAMEN met de ruilbare artikelen langs dezelfde kassa. Daardoor loopt de klant ongewild een (flink) risico. Dit risico behoort door AH te worden afgedekt, bijvoorbeeld doordat de kassajuf, voordat zij de aankoop aanslaat, vraagt, “Bent u er zeker van dat dit de gewenste card is?” AH behoort zo’n soort bescherming voor zijn klanten in te bouwen Zolang AH dat niet doet, maakt AH zich schuldig aan misleiding (waardoor de klant gaat dwalen). De schade die daardoor onstaat wordt (handig voor AH) afgewenteld op de klant, maar zou feitelijk ten laste moeten komen van het bedrijfsresultaat van AH. Reaktie van de AH zetbaas (winkel Oosterbeek): “Ik kan er niets aan doen; dit zijn regels van het hoofdkwartier.” Reaktie van het AH hoofdkwartier, “Dat kan wel zo zijn, maar dit probleem kan alleen de winkel oplossen.” Misselijk, om de klant zo als een balletje heen en weer te slaan.

Gewenste oplossing

1) Geld terug 2) Invoering van een dubbelcheck voor niet-gegarandeerde artikelen. Zo niet, dan zou AH dat soort artikelen slechts over de toonbank mogen verkopen, en niet langs de kassa.

Alle klachten die gemeld zijn door vaner