Klacht: Afleverbewijs getekend met valse handtekening, pakket niet geleverd

op 25 juli 2017 over DHL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Als zzp-er in de IT-sector laat ik verschillende waren doorgaans direct door de groothandel bij mijn klanten leveren. DHL is de vervoerder en zou een pakket op 4 februari geleverd hebben.
Ik heb bij DHL het afleverbewijs opgevraagd, maar kreeg te horen dat dit alleen aan de opdrachtgever van de verzending kon worden geleverd; ik was geen partij in deze.
Mijn groothandel heeft dit vervolgens opgevraagd en aan mij doorgestuurd (zie bijlage).
Het afleverbewijs (\”proof of delivery\”) van vermist pakket toont een vervalste handtekening ipv de handtekening van degene die het pakket zou hebben aangenomen. Er zijn meerdere getuigen dat de persoon die het pakket zou hebben aangenomen het pakket niet aangenomen kan hebben, omdat zij die dag allen in de zelfde ruimte waren.
Het \\\”onderzoek\\\” dat DHL startte op aanvraag van mijn groothandel duurde ruim twee maanden voordat er een negatief antwoord van DHL kwam dat zij niet wilde vergoeden, omdat zij een \\\”geldig\\\” afleverbewijs zouden hebben. De valse handtekening op dit bewijs werd genegeerd.
Ik heb nog een brief met de handtekening van mijn klant naar mijn groothandel gestuurd, die dit naar DHL heeft gestuurd; DHL negeert echter dat de handtekeningen totaal verschillend zijn en ook (andere) voorstellen om te bevestigen dat het pakket niet door mijn klant is aangenomen en voorstellen om te achterhalen waar het pakket is gebleven. Zelf hebben we alle directe buren gevraagd of zij misschien dit pakket hebben aangenomen.
Mijn groothandel klaagt dat DHL zich op verzoeken tot opheldering helemaal niet beweegt, ondanks gedetailleerde uiteenzetting van alle bewijzen dat het pakket niet is geleverd en de handtekening vervalst, en kwam uiteindelijk met de \\\”oplossing\\\” dat zij en ik ieder de helft van het verlies dragen. Nobel, maar niet rechtvaardig. Waarom zou ik betalen voor iets wat niet geleverd is en mogelijk zelfs verduisterd is. Waarom zou degene die het pakket thuis heeft hiermee wegkomen?
Hoe kan ik nog bestellen en laten afleveren door DHL als ik niet zeker kan zijn dat de spullen aankomen en ik alsnog moet betalen voor niet geleverde spullen ?
Overigens: DHL schermt met het argument dat meldingen van niet-levering binnen een week (?) bij hen moeten worden gedaan. Hoe is dit zou moeten weten is mij niet duidelijk. Ik was rond de periode van geplande levering niet in het land en heb geen melding gekregen dat het pakket zou zijn geleverd en had dus ook geen signaal waarop ik had kunnen reageren.

Ik ben tevreden als deze zaak opgehelderd wordt, de chauffeur geconfronteerd wordt en het pakket boven water komt, danwel door DHL vergoed wordt. Verder wil ik aangifte van identiteit vervalsing en diefstal als blijkt dat sprake is van een misdrijf.
Omdat ik m.i. geen partij ben in de verzendopdracht van het pakket van het magazijn van de groothandel naar het afleveradres / geadresseerde persoon, kan ik m.i. geen aangifte doen, maar moet mijn groothandel dit doen, danwel DHL.

2 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar DHL over deze klacht.

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door DHL in behandeling genomen

DHL

Heeft op 25 juli 2017 om 15:09 geantwoord

Goedemiddag,

Bedankt voor uw bericht. Wat ontzettend vervelend dat de levering van uw zending zo is verlopen. Dit betreft een zending van Februari. De afzender van het pakket heeft hiervoor een onderzoek gestart bij DHL. Zij zijn hierover geinformeerd Op het moment dat u het niet eens bent met de uitslag van het onderzoek wil ik u adviseren dit te melden bij de afzender. Zij kunnen contact opnemen met DHL.

Miranda
DHL Parcel Webcare

Heeft op 25 juli 2017 om 21:18 geantwoord

Dit is geen oplossing, zelfs geen antwoord. Wederom geen enkele informatie over de inhoud of het verloop van het onderzoek, vergelijking van handtekeningen, bevraging van chauffeur over waar hij of zij dit pakket heeft gelaten en wie er voor dit pakket heeft \"getekend\", noch contact tussen DHL en het bedrijf waar zou moeten worden afgeleverd.

Alle klachten die gemeld zijn door wsanders