Klacht: Afhandelingskosten/inklaringskosten!

op 08 augustus 2017 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Gistermiddag mijn product opgehaald die ik heb besteld, totale waarde inclusief verzendkosten van het product € 22,43. Bij het afhalen van het product wordt mij verzocht om ook nog even € 17,71 af te rekenen. Ik dacht dat zal toch niet waar zijn. Wat blijkt, moest 4,71 BTW betalen waar ik totaal geen probleem mee heb maar ook nog eens 13 euro afhandelingskosten/ inklaringskosten van PostNL! Ik dacht, wat zijn dit nou weer voor kosten. Hierna kwam ik via er dus achter dat dit kosten zijn die PostNL maakt voor het doen van aangifte en dit doen zij vanaf vanaf een bedrag van € 22,-. Dus voor die 0,43 cent extra moet ik hun 13 euro kosten betalen. Op de website geven zij de volgende verklaring: ‘Wij regelen de inklaring voor u. Wij nemen al het papierwerk dat hierbij komt kijken uit handen. Dat scheelt u een hoop tijd. U betaalt hiervoor inklaringskosten.’ Nou beste PostNL, ik heb jullie niet gevraagd om voor mij de aangifte in te dienen, dit kan ik hartstikke goed zelf en heb zelf ook zeeën van tijd om dit te doen. Dus jullie nemen mij niets uit handen, alleen iets uit mijn portemonnee. Dat jullie dit ongevraagd en zonder aankondiging doen en hiervoor ook nog kosten in rekening brengen is onterecht. Werkelijk waar belachelijk. Ik verzoek jullie dan ook vriendelijk om mijn 13 euro terug te storten en desnoods trekken jullie de aangifte maar in en doe ik zelf de aangifte nog een keer. Ik voel me opgelicht door PostNL (een groot bedrijf waar een simpele burger niet op kan tegen botsen) doordat zij ongevraagd en onaangekondigd aangifte indienen terwijl ik dit makkelijk zelf kan en ook nog eens kosten in rekening brengen die totaal niet in verhouding staan met totale waarde van het product namelijk € 22,43!!!

Excuses van PostNL omdat zij (naar eigen zeggen) ongevraagd en onaangekondigd mijn eigen papierwerk uit handen nemen en terugboeking van 13 euro.

2 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Heeft op 08 augustus 2017 om 12:38 geantwoord

Geachte heer/mevrouw Hajoui,

Bedankt voor uw bericht. Ik begrijp dat u voor uw zending uit het buitenland importkosten moest betalen. Ik kan me voorstellen dat dit erg vervelend voor u is, zeker als u dit niet zag aankomen.

Het is niet mogelijk om de inklaring zelf te doen. Wij maken voor u de aangifte op en schieten de importkosten voor. Hiervoor brengen wij €13 inklaringskosten in rekening.

Mocht u het hier niet mee eens zijn, dan kunt u er voor kiezen om het pakket te weigeren.

Alle klachten die gemeld zijn door XX1988