Klacht: Drukte en treintijden

op 11 januari 2017 over NS in de categorie Openbaar Vervoer

Beste NS,

Ik reis al veel jaren met de trein en heb tot op heden nog nooit een klacht gehad. Sinds kort is er een nieuwe dienstregeling ingevoerd. Normaal gesproken verandert er voor mij niks qua reistijden, maar dit keer wel. Niet alleen de tijden zijn veranderd, maar ook de reis zelf. Ik reis elke dag van Wierden naar Enschede. Door de nieuwe dienstregeling moet ik iedere dag in Almelo een overstap nemen. Deze overstap op zich is niet erg, maar de tijd van de overstap helaas wel. Iedere dag moet ik twintig(!) minuten op het station in Almelo wachten. Dit maakt de reis voor mij enorm veel langer, terwijl de reistijd voorheen minder dan 30 minuten bedroeg.
Daarnaast is de inzet van het aantal treinstelsels enorm gering. De treinen zitten iedere dag overvol, zelfs op tijdstippen dat je het niet verwacht. En dit komt allemaal omdat de trein niet genoeg delen bevat. Er worden zelfs ééndelige treinstellen ingezet. Hierdoor moeten er enorm veel mensen staan in de trein. En dan komt er ook nog eens bij kijken dat ik vandaag zelf het ongeluk had dat ik, en vele andere mensen, niet eens meer in de trein pasten. We konden letterlijk niet met de trein mee, we pasten er niet meer in, zelfs niet staand. We moesten hierdoor gewoon een trein later nemen. Ik, en alle andere NS- reizende mensen, betalen (genoeg) voor het reizen met de NS en zouden het dan ook zeer op prijs stellen dat deze dienst op een goede manier verleent zou worden. Het zou gewaardeerd worden als er meer treindelen ingezet zouden kunnen worden zodat iedereen fatsoenlijk met de trein kan reizen. Ik begrijp dat het niet altijd voor iedereen naar wens kan zijn, qua treintijden en overstappen, maar het zou op zijn minst prettig zijn als iedereen met de trein kan reizen.

Voordat de nieuwe dienstregeling was ingevoerd, had ik nooit een probleem ondervonden met de NS. Ik kon altijd goed van Wierden naar Enschede reizen en was hier ook erg tevreden over. Dit heb ik ook meerdere malen aangegeven in een enquête voor NS. De treinen en de treintijden sloten aan, en er was voldoende ruimte. Sinds de nieuwe dienstregeling is alles veranderd, en is de reis niet meer zo prettig als voorheen.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door NS in behandeling genomen

NS

Heeft op 13 februari 2017 om 11:43 geantwoord

Geachte mevrouw Hoogerbrugge,

Hartelijk dank voor uw reactie welke wij op 11 januari 2017 via Klacht.nl hebben ontvangen. Allereerst onze excuses voor deze late beantwoording. U ontvangt dit antwoord zowel via Klacht.nl als ook van de Klantenservice van NS. Wilt u reageren of vragen wij om iets naar ons op te sturen? Dan kan dat door de e-mail welke u van NS zelf krijgt, te beantwoorden.

Graag reageer ik op uw klacht over de nieuwe dienstregeling op uw traject van Wierden via Almelo naar Enschede. Ik vind het vervelend te lezen dat deze niet aan uw wensen voldoet. Dit mede door de ongunstige overstap en de volle treinen. Mijn excuses hiervoor.

Bij de opzet van de dienstregeling proberen wij het grootste deel van onze klanten zoveel mogelijk tegemoet te komen. Dit doen wij door de treinfrequentie af te stemmen op de regionale vervoersvraag die regelmatig wordt gepeild. Daarbij is het belangrijk dat onze treinen goed op elkaar aansluiten. Hierin moet echter vaak een keuze gemaakt worden. Het is niet mogelijk om alle verbindingen op elkaar aan te laten sluiten. De grootste reizigersstromen geven de doorslag bij deze keuze.

Wij stellen het erg op prijs als klanten met ons meedenken voor verbetering. Via de link http://www.ns.nl/reisinformatie/actueel/dienstregeling2017.html kunt u alle informatie vinden.

Ik heb uw klacht over de nieuwe dienstregeling doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling. Met uw reactie kan in kaart worden gebracht of er eventuele aanpassingen gemaakt kunnen worden, ik kan hier echter geen toezeggingen over doen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

NS Klantenservice

Alle klachten die gemeld zijn door Hoogerbrugge