Klacht: Fouten bij Nuon en Liander? De klant betaalt!

op 30 mei 2013 over Nuon in de categorie Energieleveranciers

Onze jaarafrekening van 2012 (JA2012) is volledig gebaseerd op foutieve gegevens en heeft geen ijkpunt, zoals aangetoond en erkend! door NUON. Onze elektra meter – en mogelijk ook de gasmeter – bleek sinds 2010 stuk te zijn. De verantwoordelijke partij – Liander – heeft bij de twee controles die in 2011 en 2012 plaatsgevonden hebben, verzaakt om deze fout te ontdekken. Wij hebben de ontdekking zelf gedaan nadat we de meter zijn wezen controleren vanwege het buitensporige bedrag dat we moesten bijbetalen volgens de JA2012, namelijk € 1.400!!! In alle voorgaande jaren was er het verschil kleiner dan € 250. We hadden een iets hoger bedrag verwacht vanwege de komst van onze baby, dat was pas halverwege de periode van de JA2012. Daarnaast hebben we veel energiezuinige maatregelen/apparatuur en leven wij energiezuinig zoals uit onze voorgaand verbruik blijkt.

Na contact met Nuon op te hebben genomen, is er in Oktober 2012 afgesproken dat Liander zo snel mogelijk de meters zou vervangen, wat pas op 15 Januari 2013!!! mogelijk was. Hierna zou een testperiode van 3 maanden worden genomen om terug te rekenen wat het verbruik van 9 Sep. 2011 – 21 Sep. 2012 zou kunnen zijn geweest. Dit is 15 Jan. – 15 April 2013 geworden. Nuon verzekerde ons dat het in ieder geval in ons voordeel vallen.

Hierbij heb ik gewaarschuwd dat we geen standaard historische data hebben omdat pas weer in ons huis wonen. Bovendien zijn we nu in 2013 een 5-persoonshuishouden en moet de “ijkperiode” van de afgelopen 3 maanden naar een 3/4-persoonshuishouden terug gerekend worden. De JA2012 is voor de eerste helft een 3-persoonshuishouden en voor de tweede helft een 4-persoonshuishouden geweest.

NUON zou Liander opdracht geven om de verbruiksgegevens van de 3 maanden ijkperiode door te sturen, en ikzelf heb met NUON afgesproken deze ook zelf af te lezen, maar alleen ter controle! Ik heb hierbij nadrukkelijk aangegeven dat ze niet op mijn meterstanden moeten afgaan, omdat ik de nieuwe meter niet ken en mij (nog steeds) onduidelijk is wat onze dag- en nachtmeter zijn alsmede wat de gasmeter-getallen zeggen (als handleiding is alleen een folder bijgeleverd). Nuon verzekerde ons dat dit er niet toe doet aangezien Liander de meterstanden altijd doorgeeft. Tot niemands verbazing is dit niet gebeurd. Liander en Nuon hebben aangaande onze meter geen enkel contact met elkaar gehad, alleen met ons direct (en alleen op ons eigen initiatief).

Na vele nodige contactmomenten die geheel vanuit onze zijde geïnitieerd zijn, omdat we NOOIT teruggebeld werden, heeft Nuon ons uiteindelijk een correctie op de JA2012 gestuurd, waarbij – weer tot onze grote verbazing – de volledig foutieve JA2012 als basis gebruikt is!? Deze nieuwe JA is ongespecificeerd en valt niet te controleren op verbruik en berekeningswijze noch op de gehanteerde tarieven en dergelijke. Kortom, we kunnen niet eens controleren of het klopt.

Ondanks het feit dat als allereerste dit hele gebeuren vanwege fouten van Nuon/Liander’s zijde komt, het feit dat Liander voor 1 ½ jaar heeft verzaakt te ontdekken dat de meter stuk was, het feit dat Nuon ons verzekerd heeft dit met Liander te regelen en wij NIETS hoefden te doen, het feit dat wij toch ALTIJD WEER EENZIJDIG contact moesten opnemen omdat het nodige niet gedaan werd (meterstanden doorgeven, afspraken maken, teruggebeld worden), het feit dat er zelfs een incasso aan te pas kwam terwijl de rekening geblokkeerd zou zijn totdat een nieuwe JA zou komen en wij weer waardevolle werkuren(!) hieraan moesten besteden, het feit dat het verondersteld verbruik absurd hoog is gezien ons normale verbruik, het feit dat ondanks het herhaaldelijk vertellen dat de gegevens op de JA2012 compleet fout zijn en het nergens op slaat deze als basis voor een correctie te gebruiken, heeft NUON dit toch gedaan en een correctie gestuurd die niet eens te controleren valt.

Wij hebben op 6 mei 2013 na ontvangst van de nieuwe JA voor het laatst naar Nuon gebeld, waarbij wij zijn verzekerd dat we teruggebeld zouden worden. Niet verbazingwekkend is dit tot op heden WEDEROM niet gebeurd. Op de nuon website hebben wij een klacht ingediend en tot op heden niets gehoord. Vandaag sturen wij per aangetekende post ons bezwaarschrift. En omdat wij sceptisch zijn iets van Nuon terug te horen, proberen we het ook via deze site.

Gezien het Nuon/Liander's eigen schuld is dat ze geen juiste eindafrekening kunnen maken en ze hebben aangetoond geen goede schatting te kunnen maken, is de enige oplossing dat de hele jaarafrekening op nul euro eindbedrag moet komen te staan.

Nuon moet tevreden zijn met de termijnbedragen die we al betaald hebben en niet veel kunnen afwijken van het werkelijk verbruikte. Het zal nooit meer te controleren zijn wat er werkelijk verbruikt is (ook niet in ons voordeel.

Nuon

Heeft op 01 januari 1970 om 00:00 geantwoord

Geachte mevrouw Petrignani,

Wat een vervelende situatie. U heeft inmiddels telefonisch contact gehad met ons. Wij hebben deze kwestie in behandeling genomen en werken hard in overleg met u aan een oplossing. Wij nemen deze week nogmaals contact met u op. Mijn excuses voor het ongemak.

Renata
Nuon Webcare

Bericht van van Klacht.nl

10 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Nuon over deze klacht.

Bericht van van Klacht.nl

10 maanden geleden - Ik heb Nuon een herinnering gestuurd dat deze klacht nog niet in behandeling is genomen.

10 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Nuon in behandeling genomen

Bericht van van Klacht.nl

10 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Nuon een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Alle klachten die gemeld zijn door miecka
0.0
2013-05-30