Klacht: Ditzo weigert te antwoorden over vraag op premiebetaling na mislukte incasso

op 17 januari 2012 over Ditzo in de categorie Verzekering

Als ontevreden klant van een andere zorgverzekeraar (daar kom ik zo nog op terug) zocht ik naar de goedkoopste zorgverzekeraar die mij wel vrije keuze beidt in zorgverzekeraars. Zo kwam ik op Ditzo uit: lage premie, klantenservice gratis te bellen via 0800-nummer (kom daar nog eens om in deze tijd van 0900 en oplichterij van klanten, door ze in de wacht te hangen!!!) en Ditzo was me in 2009 al positief opgevallen door hun reclame.

Helaas kon ik niet zomaar overstappen, want ik gaf aan zelf de premie te willen overmaken, liefst met een kleine rentekorting voor een heel jaar tegelijk. Die avond kon Ditzo mij niet helpen, maar ik kreeg heel netjes en vriendelijk het advies om tijdens kantooruren terug te bellen en mij te laten doorverbinden met de debiteurenafdeling van Ditzo.

Vandaag belde ik rond 16u35 naar Ditzo en na 5 minuten wachtmuziek (niet mijn smaak) kreeg ik een of andere haaibaai aan de telefoon die mij met postcode en huisnummer uit de computer probeerde te halen, wat haar natuurlijk niet lukte, omdat mijn aanmelding bij Ditzo Zorgverzekeringen was afgebroken. Vervolgens weigerde ze mij door te verbinden met de debiteurenafdeling van Ditzo, maar een antwoord op mijn vraag wat er gebeurt als Ditzo niet kan incasseren van mijn rekening had ze ook niet.

Ik vroeg om het rekeningnummer van Ditzo, maar dat weigerde de haaibaai aan de telefoon. Ik moest maar gewoon mijn rekeningnummer geven en dan zou Ditzo de premie wel incasseren, zo zei ze. Op mijn herhaalde vraag of Ditzo mij een boete zou opleggen als incasso niet mogelijk zou zijn, kreeg ik als antwoord dat ik dat nog wel zou merken als ik te laat zou betalen.

Inmiddels beviel haar houding mij zo slecht, dat ik haar vroeg of service wel in haar woordenboek stond, haar een prettige dag heb gewenst en maar heb opgehangen, voor ik lelijke dingen zou gaan roepen.

Achtergrond van deze kwestie is onder andere dat de zorgverzekeringswet een acceptatieplicht oplegt: Ditzo mag mij als verzekerde geen basiszorgpolis weigeren. Ditzo eist van elke verzekerde een machtiging om via automatische incasso de premie af te boeken en anders weigert Ditzo de klant, wat ze dus bij de zorgverzekering helemaal niet mogen!

Ik ben eerder opgelicht met automatische incasso, dus ik heb bij ING schriftelijk een algehele incassoblokkade op mijn rekening laten zetten, iets wat ING na 2 herhaalbrieven, een excuusbrief en een schadevergoeding uiteindelijk ook voor mij geregeld heeft. Ik kan dus best, onder dwang van Ditzo en onder protest, mijn rekeningnummer geven, net zoals ik dat bij Alice moest doen, omdat ik anders zonder internet zou zitten, maar ik weet al dat de incasso toch zal mislukken. Verder weet ik ook dat sommige bedrijven hun klanten al bij de 1e mislukte incasso als wanbetaler brandmerken en dan met administratiekosten en boetes gaan werken, zoals een verhoging van €15,- per mislukte incasso. Reden genoeg dus om van Ditzo vooraf opheldering te vragen, voordat ik mij in een moeras van aanmaningen begeef, terwijl ik gewoon netjes mijn premie op tijd wil betalen!

Helemaal onterecht is mijn wantrouwen ook niet:

Ditzo heeft eerder netjes betalende klanten uit de verzekering gekieperd, vanwege mislukte incasso’s.

De verplichte automatische incasso beschouw ik als oneerlijke handelspraktijk, ingevoerd onder het mom van kostenbesparing, door bedrijven die op hun beurt weer last hebben van wanbetalers die het voor mensen zoals ik verpest hebben. Zeg nou zelf: Zou u het van de bakker accepteren dat hij in uw portemonnee zou staan te graaien als u daar brood of gebak komt kopen? Nee toch? Waarom zou ik dan van telecomaanbieders of verzekeraars wel een dergelijke inbreuk op mijn zelfbeschikkingsrecht over mijn bankrekening aanvaarden?

Waarom, om terug te keren naar Ditzo, zou ik mij door zo’n slecht geïnformeerde medewerkster van Ditzo’s klantenservice zo de les laten lezen en onfatsoenlijk laten behandelen?

Het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn: Ditzo accepteert mij voor de basiszorgverzekering, probeert desnoods te incasseren en stuurt mij een e-mail met daarin de door mij per maand verschuldigde premie, mijn polisnummer en hun bankrekeningnummer. Vervolgens zal ik elke maand, zodra mijn geld binnen is, netjes op tijd mijn ziektekostenpremie overmaken aan Ditzo, uiteraard met vermelding van mijn polisnummer, want anders kan mijn betaling niet onder mijn naam worden verwerkt.

Aan de door mij voorgestelde regeling kunnen bij een trouwe betaler, zoals ik dat ben, voor Ditzo geen grote kosten kleven, want ik heb niet om een acceptgiro gevraagd en ik beschouw te laat betalen als een grote schande. Met Alice lukt dit ook al bijna 3 jaar, zij het dat hun betalingssysteem mijn betaling telkens zo traag verwerkt, dat ik steeds een eerste herinnering krijg, maar dat kan niemand mij verwijten.

Nog mooier zou ik het vinden als Ronald van Lier, directeur bij Ditzo, mij ook persoonlijk zou benaderen en mij 3% korting op de jaarpremie zou bieden als ik de hele premie in één keer zou gaan betalen. Daarna kan hij wellicht zijn medewerkers er nog eens op wijzen dat een klant die met de debiteurenadministratie wil overleggen, daar de gelegenheid voor moet krijgen, ook al gaat het om een toekomstige klant.

Tot slot zou ik graag een e-mail ontvangen als bevestiging dat Ditzo weet dat ik zelf betaal, omdat er vanwege eerdere oplichterij van mijn rekening geen cent meer kan worden afgeboekt per incasso.

Ditzo

Heeft op 01 januari 1970 om 00:00 geantwoord

Beste heer,

Ten eerste excuses voor onze verlate reactie!

Ik heb de betreffende situatie bekeken en zal dit vanmiddag laten afhandelen.
Onze inhoudelijke reactie ga ik nu naar u doormailen.

Vriendelijke groet!
Ditzo

2 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Ditzo in behandeling genomen

Bericht van van Klacht.nl

2 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Ditzo een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Bericht van van Klacht.nl

2 jaren geleden - De melder van de klacht heeft zojuist de oplossing van Ditzo beoordeeld.

Reactie van de melder van de klacht Ericlangenaam

2 jaren geleden - Ditzo heeft mijn klacht naar mijn mening uiteindelijk wel degelijk goed opgelost. Na mijn eerdere aanvaring met een medewerker van Ditzo die mij de automatische incasso door de strot probeerde te duwen, heb ik op 16 januari 2012 van ene Debbie het rekeningnummer van Ditzo gekregen. Mijn premies voor de zorgverzekering heb ik op 27 januari betaald, op het juiste rekeningnummer. Nou ja... dat dacht ik. >:-/ Ach ja, fouten maken is menselijk... ...en Debbie is blijkbaar een echt mens! ;-) Ik kreeg enkele dagen geleden toch nog een herinneringsbrief, die mij ten onrechte van een betalingsachterstand beschuldigde, waarop ik een boze e-mail aan Ditzo stuurde, met uitleg over mijn gebruikelijke manier van betalen en een vraag over het rekeningnummer van Ditzo. Ik kreeg vandaag (19 maart) excuses en een werkelijk superbeleefd antwoord van Ismail, die mij bevestigt dat mijn premie inderdaad bij een andere afdeling van Ditzo is binnengekomen. Dat alles in huis-tuin-en-keukentaal, heel prettig en duidelijk, maar zéér opvallend voor een verzekeringsmaatschappij. Ismail vroeg me zelfs of er nog meer zaken zijn die zijn aandacht behoeven! :-) Ja, namelijk dit: Ditzo heeft er (voorlopig) weer een tevreden klant bij. (en ik ben kritisch, hoor!) Nu nog netjes betalen als ik iets te declareren heb en ik zal nóóit meer klagen over Ditzo! PS: waar zit nu het knopje waarmee ik het goede einde van dit verhaal kan publiceren? Vorige keer was mijn tekst plotseling verdwenen...

Alle klachten die gemeld zijn door Ericlangenaam